PENDIDIKAN DI ERA OTONOMI DAERAH PASCA ORDE BARU

Junaidi Junaidi

Sari


The education system in Indonesia has experienced many changes since the change in the decentralized political system. Legally, these changes have been legitimized with various applicable laws and regulations. The leading spirit of the decentralization of education is to provide more full opportunities for regional authorities to innovate and take advantage of local excellence in the delivery of instruction. However, in addition to the many positive things that were obtained from the decentralization of education, several unfavorable things happened. Therefore, it is necessary to further and more in-depth study of the effectiveness of the implementation of school with a decentralized pattern.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Arisandhi, B. Ujian Nasional Mengkebiri Kedaulatan Guru. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 1(1), 15. 2015.

Bangkalan, S. D. H., & Ramdhan, T. W. (2019). Model Pengembangan Kurikulum Multikultural. Jurnal Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, Vol. 5, No. 2, (2019).

Buchory, Mochtar. Pendidikan Antisipatoris. Jakarta: Kanisius. 2001.

Buhory, M. H. ‘Akuntabilitas Instansi Pemerintah dalam Bidang Pendidikan di Era Otonomi Daerah,’ Jurnal Ilmu Pendidikan (Universitas Negeri Malang) Tahun 34 No. 2, Juli 2007.

‘Kemdikbud kaji ulang konsep otonomi pendidikan’Kompas Online edisi 29 Nopember 2011 http://edukasi.kompas.com/read/2011/11/29/09304757/Kemdikbud.Kaji.Ulang.Konsep.Otonomi.Pendidikan diakses tanggal 16 April 2019

Hidayat, M. ‘Masalah Mutu Pendidikan di Era Otonomi Daerah’, makalah disampaikan di LPMP Sulawesi Selatan, 16 Nopember 2011.

Nata, Abuddin. ‘Menggagas sistem pendidikan masa depan dalam kerangka pelaksanaan otonomi daerah,’ Jurnal Didaktika Islamika (UIN Jakarta), Vol. VI, No. 2, tahun 2004.

Peraturan Pemerintah No. 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan

Postman, Neil. The End of Education: Redefining the value of school, New York: Alfred A Knopf, 1995.

Ramdhan, T.W. Kurikulum Pendidikan Islam Multikultural (Analisis Tujuan Taksonomi dan Kompetensi Peserta Didik). Journal PIWULANG, Vol 1. No. 2. 2019.

Ramdhan, T.W. Sekolah dan Masyarakat Berbasis Multikultural. Edupedia, Vol. 4. No. 1. 2019.

Undang-Undang No. 22 tahun 1999 tentang Pemerintahan Daerah

Undang-Undang No. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Undang-Undang No. 32 tahun 2004 tentang Pemerintahan Daerah

Undang-Undang No. 12 tahun 2008 tentang Revisi Kedua atas Undang-Undang No. 32 tahun 2004.

Widiantoro, N. Desentralisasi Pendidikan: Proses, Implikasi dan Pengaruhnya Terhadap Arah Pendidikan Nasional. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, Vol. 15 No. 3, 2010.




DOI: https://doi.org/10.30736/ktb.v4i1.104

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

 

 

 

Indexing at :