NILAI-NILAI PENDIDIKAN MORAL DALAM NASKAH AL-MALHUDHAT KARYA KH. AHMAD ASRORI AL ISHAQI

Husnul Yaqin, Abdul Muhid

Sari


The attitude of faith and piety as the basis of moral education is essential for human existence, especially in the current millennial era. This paper seeks to explore and describe the educational values contained in the al-Malhudhat text by KH. Ahmad Asrori Al-Ishaqi. This research is literature research that uses documents or manuscripts as the primary source. This study succeeded in finding that Kiai Asrori's original idea in the al-Malhudhat text convincingly suppressed the high moral aspect. The text of al-Malhudlat studied in this paper clearly shows the moral values that must be possessed by a learner, such as purity of soul, patience, humility and spiritual values, which are very thick with the nuances of Sufism.

Kata Kunci


Islamic Education Values, morals, scirpt al-Malhudhat

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


A., Kosasih, & M., Ag, Konsep Insan Kamil Menurut al-Jili. dalam file. upi. edu diakses pada tanggal 4, 2012.

A. Syah, “Term Tarbiyah, Ta'lim Dan Ta'dib Dalam Pendidikan Islam : Tinjauan dari Aspek Semantik” dalam Jurnal Al-Fikra (2017), 138-150.

al-Abrasyi, M. Athiyah, Dasar-Dasar Pokok Pendidikan Islam. Jakarta: Bulan Bintang, 1977.

al-Asfahaniy, Raghib, Mu'jam al-Mufradat li Alfazh al- Qur'an. Damaskus: Dar al-Qalam, 1997.

al-Naquib al-Attas, Muhammad, The Concept of Education in Islam: A Frame Work for an Islamic Phylosophy of Education, Terj. Haidar Bagir. Bandung: Mizan, 1996.

Anirah, Andi, “Metode Keteladanan Dan Signifikansinya Dalam Pendidikan Islam’, in Metode Keteladanan Dan Signifikansinya Dalam Pendidikan Islam”, dalam Jurnal Fikruna Vol. 2 (2013), 153.

Asmaran, Pengantar Studi Ahlak. Jakarta: Lembaga Studi Islam dan Kemasyarakatan,1999.

Choiron, AH., Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Idea Press, 2010.

D. Marimba Ahmad, Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: al-Ma’arif, 1989.

Dewey, John, Democracy and Education. New York: The McMillan Co., 1916.

Durkheim, Emile, Pendidikan Moral Suatu Studi dan Aplikasi Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Erlangga, 1990.

Ghazali, Bachtiar, Lingkungan Hidup dalam Pemahaman Islam. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya, 1996.

Mustaqim, Abdul, “Model Penelitian Tokoh” dalam Jurnal Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an dan Hadis, Vol. 15 No. 2, (2014), 201-202.

Hamka, Tasawuf Modern. Yogjakarta: Pustaka Pelajar, 2000.

Hornby, AS, Oxford Advanced Learner’s Dictionary. London: Oxford University Press, Fifth Edition, 1995.

Ilyas, R. Marpu Muhidin. Pendidikan Karakter: Isu dan Prioritas yang Terabaikan. Tugas Akhir Mata Kuliah Isu-Isu Kontemporer Pendidikan Islam. Jakarta: Pascasarjana UIN Syarif Hidayatullah, 2007.

Ismail, A. Ilyas, pilar – pilar taqwa: doktrin, pemikiran dan hikmah, dan pencerahan spiritual. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2009.

Karabel and Halsey, editors, Power and Ideology in Education. New York: Oxford University Press, 1977.

Kementerian Agama Republik Indonesia, Buku Guru Akhlak (Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013). Jakarta: Kementerian Agama, 2014.

Kementerian Agama Republik Indonesia, Buku Siswa Akidah Akhlaq. Jakarta: Kementerian Agama, 2014.

Kirschenbaum, Howard. 100 Ways to Enhance Values and Morality in Schools and Youth Settings. Massachusetts: Allyn & Bacon, 1995.

Kusroni, Nilai-Nilai Tasawuf Akhlaqi Dalam Naskah Al-Washaya Dan Al-Malhudlat Karya K.H. Achmad Asrori Al-Ishaqi (Makalah ini dipresentasikan pada acara “The 3rd Annual Malang International Peace Conference” dengan tema “Voicing Peace; Harmony Through Multidiciplinary Perspective”, 4-5 Agustus 2017.

Mujieb, Abdul, Syafi’ah, dan Ismail M, Ahmad, Ensiklopedia Tasawuf Imam Al-Ghazali. Manzur, Ibn, Lisan al-Arab. Beirut: Dar Shadir, 1990, jilid I.

Mujib, Abdul dan Mudzakir, Yusuf, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta, Predana Media, 2006.

Nata, Abudin, Akhlak Tasawuf. Jakarta: Rajagrafindo, 2006.

Neufeldt, Victoria & B. Guralnik, David, Webster New World Dictionary. New York: Prentice Hall, Third College Edition, 1988.

Noer Ali, Heri, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Logos, 1999.

Nurul Laila, Qumruin, “Pemikiran Pendidikan Moral Albert Bandura” dalam Jurnal Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, Vol. 2 No. 1, (2015), 22.

Ramayulis, Ilmu pendidikan Islam (Jakarta: Kalam Mulia, 2010), Cet. ke-8, 33-34.

Raharjo, Mudjia (ed), Qua Vadis Pendidikan Islam, Malang: Cendekia Paramulya, 2002.

Rosidi, Tesis, Maqamat Dalam Perspektif Sufistik KH. Ahmad Asrori Al Ishaqy. Surabaya: Universitas Islam Negeri Sunan Ampel, 2014.

Rusiadi, Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Sedaun, 2012, Cet. Ke II.

Samsul Hadi, Mohamad dan Muhid, Abdul, “Analisis Pendidikan Akhlak Dalam Kitab Nashaih Al-'Ibad Dan Urgensinya Terhadap Remaja Di Era Milenial” dalam Jurnal Al Murabbi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol. 5, No. 1, Desember (2019), 58

Sholahuddin, Mahfud, Metode Pendidikan Islam. Surabaya: Bina Ilmu, 1987.

Thalib, M., Pendidikan Islam Metode 30 T. Bandung: Irsyad Baitus Salam, 1996.

Tolchah, Moch., “Studi Perbandingan Pendidikan Moral Perspektif al-Ghazāli dan alAttas”, dalam Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam Volume 9, Nomor 1, Januari-Juni (2019), 80.

Yurida, 2019 Zainul Arif, Wawancara, 15 Agustus 2016, di Kedinding Lor.

Zuchdi, Darmiyati, Pendekatan Pendidikan Nilai Secara Komprehensif Sebagai Suatu Alternatif Pembentukan Akhlak Bangsa (Makalah Seminar). Yogyakarta: Lembaga Penelitian UNY, 2001.

Zuhairini, Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Malang: UIN Press, 2004.




DOI: https://doi.org/10.30736/ktb.v6i1.777

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

 

 

 

Indexing at :