KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM: HAKIKAT DAN KOMPONEN PENGEMBANGANNYA

Futihatul Janah, Fuad Mafatichul Asror, Eko Purnomo

Sari


The curriculum is structured in such a way as to facilitate the delivery of material to students. The Islamic education curriculum is closely related to Islam's goals, namely forming a complete person and total servitude to God. Meanwhile, curriculum development occurs in line with the pace of development and the challenges of the times, as well as policies issued by the government. This study aims to unravel the nature of the development of the Islamic learning curriculum, which is formulated from various components that make up the curriculum. The study found that curriculum development needs to pay attention to aspects of objectives, materials, methods, and evaluation of learning. This research with the genre of library research also argues that the development of an Islamic curriculum must be based on the principles of monotheism, relevance, and contextuality.

Kata Kunci


Islamic Education, curriculum, development, component

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


An-Nahlawi, Abdurrahman. Prinsip Prinsip Dan Metode Pendidikan Islam Dalam Keluarga , Di Sekolah Dan Di Masyarakat. Bandung: CV Diponegoro, 1989.

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penilitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta, 2011.

Asifudin, Ahmad Janan. Mengungkit Pilar-Pilar Pendidikan Islam. Yogyakarta: SUKA- Press UIN Sunan Kalijaga, 2010.

Choli, Ifham. “Hakikat Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam.” Al-Risalah, 2019. https://doi.org/10.34005/alrisalah.v10i2.407.

“Draf Peta Jalan Pendidikan KEMENDIKBUD,” n.d.

Gafar, Irpan Abd. “Kurikulum Dan Materi Pendidikan Islam.” Jurnal Hunafa 3 (2006).

Hamalik, Oemar. Manajemen Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2017.

Haryanto. EVALUASI PEMBELAJARAN (KONSEP DAN MANAJEMEN). Yogyakarta: UNY Press, 2020.

Hidayat, Soleh. Pengembangan Kurikulum Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2013.

“Kamus Besar Bahasa Indonesia Online,” n.d. https://kbbi.web.id.

Kemdikbud. “Jadilah Pelajar Percaya Diri Dan Berfikir Kritis,” n.d. https://pmpk.kemdikbud.go.id/read-news/mas-menteri-jadilah-pelajar-percaya-diri-dan- berfikir-kritis.

Ikmal, H. and Sukaeni, W., 2021. Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multiple Intelligences Di SMAN 1 Kedungpring Lamongan. Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 5(1), pp.34-47.

Ikmal, H. and Sukaeni, W., 2021. Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multiple Intelligences Di SMAN 1 Kedungpring Lamongan. Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 5(1), pp.34-47.

Ikmal, H., 2018. Pengembangan Kurikulum: Teori dan Aplikasi. CV. Pustaka Ilalang.

Makhrus, Samsul Kurniawan dan Erwun. Jejak Pemikiran Tokoh Pendidikan Islam. Yogyakarta: Ar-Ruzz media, 2011.

Mardalis. Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara, 1999.

Nata, Abuddin. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Gaya Media Pratama, 2006.

Rahmayulis. Filsafat Pendidikan Silam Analisis Filosofis Sistem Pendidikan Islam. Jakarta: kalam muilla, 2015.

Rasyid, Muhammad. “Perspektif Islam Tentang Evaluasi Pendidikan.” Ittihad 14, no. 25 (2016): 1–19. https://doi.org/10.18592/ittihad.v14i25.857.

Rohmah, Siti. “Relevansi Konsep Pendidikan Islam Ibnu Khaldun Dengan Pendidikan Modern.” Edukasia Islamika 10, no. 2 (2012): 268–80.

Sanjaya, Wina. Kurikulum Dan Pembelajaran Teori Dan Praktek Pengembangan KTSP. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2008.

Shalahuddin, Mahfudz. Metodologi Pendidikan Agama. Surabaya: Bina Ilmu, 2000.

Siregar, Maragustam. Filsafat Pendidikan Islam Menuju Pembentukan Karakter. Yogyakarta: Pascasarjana Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2018.

Suwadi. “Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Pada Pendidikan Tinggi Mengacu KKNI-SNPT Berparadigma Interkoneksi Di Program Studi PAI FITK UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.” Jurnal Pendidikan Agama Islam 2, no. c (2016): 14–15.

Taftazani, Abdul Wafa al Chunemi-al. “Pendidikan Islam: Prinsip Dan Tujuan.” Triwulanan Pendidikan Muslim 4 (n.d.): 66–67.

“UU No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional,” n.d.

Yamin, Moh. Panduan Manajemen Mutu Kurikulum Pendidikan. Yogyakarta: DIVA Press, 2012.




DOI: https://doi.org/10.30736/ktb.v6i2.1144

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

 

 

 

Indexing at :