Pembelajaran Literasi Dini di Rumah Melalui Model STEAM
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v7i2.1712Keywords:
Literasi, Di Rumah, STEAM,Abstract
Kemampuan literasi memegang peranan penting dalam kehidupan seoarang anak. Melalui kemampuan literasi yang baik mengantarkan anak mampu menjalani kehidupan selanjutnya dengan lebih baik. Menurut survei PISA 2019 yang diterbitkan oleh Organization for Economic Co-operation and Development, Indonesia menempati peringkat ke-62 dari 70 negara dan menempati peringkat 10 terbawah di antara negara-negara dengan tingkat melek huruf yang rendah. Maka perlu adanya tindakan yang penumbuhkan literasi sedini mungkin dari lingkungan terdekat dengan anak. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui tahapan pembelajaran literasi di rumah melalui model pembelajaran STEAM yang dapat dilakukan oleh orang tua. Metode dalam penelitian ini kajian literatur yaitu kegiatan penelitian yang dilakukan dengan cara mengumpulkan pustaka, membaca dan mencatat serta mengolahnya menjadi temuan-temuan penting yang dapat digunakan untuk sebagai dasar pijakan pembelajaran literasi di rumah. Hasil penelitian membuktikan bahwa dalam menumbuhkan literasi pada anak usia dini selama di rumah dapat dilakukan melalui adanya model atau keteladanan dari kedua orang tua, adanya keterlibatan anak dalam berbagai kegiatan literasi utamanya dalam aktivitas keseharian dan adanya motivasi serta penghargaan dari orang tua dan orang tua dapat menggunakan model STEAM dalam penyampaian materi dan dapat mengembangkan seluruh aspek perkembangan anak secara holistic maka dapat disisipkan materi literasi yang Islami sehingga kegiatan literasi yang dilaksanakan syarat dengan nilai-nilai agamaReferences
Agustin, M., Puspita, R. D., Inten, D. N., & Setiyadi, R. (2021). Early detection and stimulation of multiple intelligences in kindergarten. International Journal of Instruction. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14450a
Amini, Mukti, Aisyah, Chandrawati, Titi, Novita, & Dian. (2019). Perkembangan dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini. Perkembangan Dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini.
Ferianti, N., & Irna, I. (2020). Pengembangan Strategi Literasi Keluarga Untuk Meningkatkan Minat Baca Anak Usia Dini (Penelitian Pengembangan pada siswa kelompok B PAUD BAI Rumah Cendekia Kabupaten Bogor). Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i1.415
Hasnawati, Asmar, Syaiful, Masdafi, & Rusdiana. (2019). Model Pembelajaran STEAM (science, technology, engineering, art, mathematics) dengan pendekatan saintifik.
Inten, D. N. (2017). Peran Keluarga dalam Menanamkan Literasi Dini pada Anak Role of the FamilyToward Early Literacy of the Children. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1).
Inten, D. N. (2018). Meningkatkan Penguasaan Kosakata Anak Usia Dini melalui Puisi Lagu Anak. GOLDEN AGE: JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. https://doi.org/10.29313/ga.v2i2.4437
Inten, D. N., Mulyani, D., Aziz, H., Shafira, S. A., & Taqiya, B. A. (2022). BUKU PANDUAN PEMBELAJARAN LITERASI IBU DAN ANAK CANDARIA. Refika Aditama.
Inten, D. N., Mulyani, D., Khambali, K., Tiwi, D., & Lichandra, F. (2022). Disaster Mitigation Learning Using Katumbiri Model in Early Childhood Education. Proceedings of the 4th Social and Humanities Research Symposium (SoRes 2021). https://doi.org/10.2991/assehr.k.220407.065
Inten, D. N., Mulyani, D., Khambali, K., Zaenal, S. A., & Khoirunnisa, A. N. (2020). Growing Mother’s Language Literation in A Family Environment. Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1). https://doi.org/https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v4i1.6956
Inten, D. N., Permatasari, N. A., & Dwi, R. P. (2021). Improving the Intimacy in Mother-Child Communication in the Middle of COVID-19 Pandemic through Playing and Reading Activities. Asia Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 15(2), 39–61. http://www.pecerajournal.com/?page=5&a=30003743
Khambali, K., Inten, D. N., Mulyani, D., Lichandra, F., & Tiwi, D. (2021). Peran Orang Tua terhadap Pembelajaran Mitigasi Bencana Bagi Anak Usia Dini di Masa Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1866
Mulyani, D., Inten, D. N., & Aziz, H. (2022). Bercerita Seraya Berkarya untuk Menumbuhkan Multiliterasi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6450–6449. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2976
Permatasari, A. N., & Inten, D. N. (2020). Hariring Indung Sebagai Media Komunikasi Ibu dan Anak Usia Dini. Jurnal Komunikasi. https://doi.org/10.24912/jk.v12i2.8642
Permatasari, A. N., Inten, D. N., Mulyani, D., & Rahminawati, N. (2019). Literasi Dini. Mediamore.
Septiani, I., & Kasih, D. (2021). Implementasi Metode STEAM Terhadap Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun di Paud Alpha Omega School. Jurnal Jendela Pendidikan, 1(4). https://doi.org/https://doi.org/10.57008/jjp.v1i04.44
Suryawati, E. A., & Akkas, M. (2021). Buku Panduan Guru Capaian Pembelajaran Elemen Dasar-dasar Literasi dan STEAM untuk Satuan PAUD (1st ed.). Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
Wahyuningsih, S., Pudyaningtyas, A. R., Hafidah, R., Syamsuddin, M. M., Nurjanah, N. E., & Rasmani, U. E. E. (2019). Efek Metode STEAM pada Kreatifitas Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.305
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.