INOVASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) MELALUI PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DAN PENGEMBANGAN BUDAYA RELIGIUS DI SEKOLAH

Authors

  • Edi Nurhidin Institut Agama Islam Tribakti Kediri

DOI:

https://doi.org/10.30736/ktb.v1i1.23

Abstract

Islamic education subject, as one of obligated subjects on every formal educational hierarchy in Indonesia, which is hoped can create every one has religious characteristic, is valued has not reach the decided goal. Here, the important Islamic education subject learning innovation which complete, integrated and appropriate with quick development of information and communication technology. This study, discusses about one of alternative solution of Islamic education subject learning by contextual media utilization and religious culture development. Islamic education subject is not enough learned only on the classroom because learning on the classroom more focus on student cognitive dimension. So, needed religious cultural. Brevity, the aim of learning process on the classroom by learning media utilization (technology/ non-technology)  is to maximize knowledge and student comprehension about religious knowledge. While, the aim of religious climate on the school  is to habituate and construct student applying their religious knowledge and comprehension, especially in pray, attitude and behavior on daily life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edi Nurhidin, Institut Agama Islam Tribakti Kediri

Dosen

References

Arsyad, Azhar. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajawali Pers, 2014.

Caputo, Aldo. Peter Wolf, Steve Borho, Teaching Support Services: Technology Brief. Ontario: University of Guelph, 2006.

Creeber, Glen and Royston Martin. Digital Cultures: Understanding New Media. New York: Open University Press, 2009.

Direktorat Pembinaan Guru Pendidikan Dasar Dirjen Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Pedoman Lomba Inovasi Pembelajaran Guru Sekolah Menengah Pertama (SMP) Tahun 2016.

Feldman, Tony. An Introduction to Digital Media. London and New York: Routledge, 1997.

Fitri, Agus Zaenul. Manajemen Kurikulum Pendidikan Islam: Dari Normatif-Filosofis ke Praktis. Bandung: Alfabeta, 2103.

Harmanto. “Pendidikan Anti Korupsi melalui Budaya Sekolah Berbasis Nilai-nilai Keislamanâ€, Islamica, Vol. 7, No. 1, September, 2012.

Ibrahim, R dan Nan Syaodih S. Perencanaan Pengajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2010.

Keputusan Menteri Agama Republik Indonesia No. 211 Tahun 2011 Tentang Pedoman Pengembangan Standar Nasional Pendidikan Agama Islam Pada Sekolah.

Kusnandar, Ade. TIK untuk Pembelajaran. Jakarta: Pustekom Depdiknas, 2008.

Kustandi, Cecep dan Bambang Sutjipto. Media Pembelajaran: Manual dan Digital (Bogor: Ghalia Indonesia, 2013.

Muhaimin. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Madrasah dan Perguruan Tinggi. Jakarta:PT. Raja Grafindo Persada, 2010.

_________ Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset, 2012.

Munir. Kurikulum Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung:Alfabeta.2010.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No. 23 Tahun 2013 tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 23 Tahun 2016 tentang Standar Penilaian Pendidikan.

Pfeffer, Thomas, Virtualization of Universities: Digital Media and the Organization of Higher Education Institutions. New York: Springer, 2012.

Rogers, Everett M. Diffusion of Innovations, Third Edition. New York: The Free Press, 1983.

Rosidi, Imam, “Manajemen Pembelajaran PAI dalam Upaya Membentuk Budaya Religius Siswaâ€, dalam Antologi Pendidikan Islam, ed. Maftukhin, et al. (Tulungagung:Pascasarjana STAIN Tulungagung, 2013.

Sadiman, Arief S. Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2007.

Sanjaya, Wina. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group, 2015.

Winkel, WS. Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi, 2012.

PlumX Metrics

Published

2017-01-28

How to Cite

Nurhidin, E. (2017). INOVASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) MELALUI PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DAN PENGEMBANGAN BUDAYA RELIGIUS DI SEKOLAH. Kuttab : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(1). https://doi.org/10.30736/ktb.v1i1.23