Penerapan Lagu Pantai Siring Kemuning untuk Meningkatkan Kosakata Bahasa Madura Pada Kelompok A Tk Ykk 1 Bangkalan
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v7i2.1484Keywords:
Lagu Pantai Siring Kemuning, Kosakata, Bahasa Madura, Anak Usia Dini,Abstract
Bahasa merupakan alat terpenting yang diandalkan seseorang dalam kehidupan sehari-hari, serta ketika berhadapan dan berinteraksi satu sama lain. Faktor yang diperlukan untuk menerima rangsangan bagi anak usia dini agar dapat berkembang secara optimal adalah perkembangan kosakata. Kondisi di lapangan, kosakata bahasa cenderung menurun. Tidak terkecuali dengan Bahasa lokal yaitu bahasa Madura. Lagu ataupun nyanyian merupakan suatu hal yang berkaitan dengan dunia anak dan hampir semua orang mampu bernyanyi sehingga hal ini dapat menjadi salah satu cara untuk memperkaya penguasaan kosakata anak usia dini. Dalam penelitian ini lagu untuk diterapkan kepada anak adalah lagu Pantai Siring Kemuning yang memiliki dua bahasa dalam liriknya, yaitu bahasa Indonesia dan Madura. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kosakata bahasa Madura pada kelompok A di TK YKK 1 Bangkalan melalui penerapan lagu Pantai Siring Kemuning. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Sumber data ini adalah sumber data primer dan sekunder. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penerapan dan pengenalan lagu Pantai Siring Kemuning pada kelompok A di TK YKK 1 Bangkalan, diperoleh kosakata bahasa anak baik bahasa Indonesia dan bahasa Madura bertambah, perbendahraan kata anak pula meningkat setelah diterapkan lagu Pantai Siring Kemuning dengan baik, selain itu dapat memperkenalkan kearifan lokal wisata kepada anak-anak. Kosakata bahasa pada anak sangatlah penting dan tidak boleh dihilangkan, baik bahasa Indonesia dan bahasa daerah menjadi kearifan lokal negara dan daerah kita.References
Alimuddin, J. (2015). Lagu Anak sebagai Salah Satu Sarana Mendidik Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar UNISSULA, 2(2), 108–116.
Ardipal, A. A. (2015). Kembalikan Lagu Anak-anak Indonesia: Sebuah Analisis Struktur Musik. Panggung, 25(4), 343–355. https://doi.org/10.26742/panggung.v25i4.42
Fadlillah, M. (2014). Desain pembelajaran PAUD. Jogjakarta : Ar-Ruzz.
Hurlock, E. (2017). Psikologi Perkembangan : Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta : Erlangga.
Inten, D. N. (2018). Meningkatkan Penguasaan Kosakata Anak Usia Dini melalui Puisi Lagu Anak. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 45–52. https://doi.org/10.29313/ga.v2i2.4437
Novitasari, U., & Amalia, N. (2018). Representasi Keterkaitan Lagu Anak Jaman Dahulu dengan Kehidupan Jaman Sekarang. BUANA GENDER : Jurnal Studi Gender Dan Anak, 3(1). https://doi.org/10.22515/bg.v3i1.1330
Nuraeni. (2020). Penguasaan kosakata pada anak usia 5-6 tahun di tk aisyiyah mamajang makassar skripsi. Skripsi.
Nurgiantoro, B. (2016). Sastra Anak. Yogyakarta : Gadjah Mada Press.
Suyadi & Ulfah M. (2013). Konsep Dasar PAUD. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Syamsuddin, M. (2019). History of Madura : Sejarah, Budaya, dan Ajaran Luhur Masyarakat Madura. Yogyakarta : Araska.
Tarigan, H., G. (2015). Pengajaran Kosakata. Bandung : Angkasa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.