MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK USIA 5-6 TAHUN MELALUI KEGIATAN MEMBATIK
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v6i1.677Keywords:
Motorik halus, Membatik, Anak usia dini,Abstract
motoric merupakan suatu kemampuan dengan mengkoordinasikan
gerakan-gerakan fisik baik dengan mengkoordinasikan bagian-bagian
tubuh tertentu yang dapat dilakukan oleh otot besar dan otot kecil. motoric
halus ini merupakan suatu gerakan yang melibatkan bagian-bagian tubuh
tertentu yang dilakukan oleh otot-otot kecil dengan menggunakan jari
jemari tangan dan gerakan pergelangan tangan yang tepat. Salah satu
kegiatan yang dapat menstimulasi atau dapat diterapkan dalam
meningkatkan kemampuan motoric halus anak adalah dengan kegiatan
membatik. Kegiatan membatik dalam kajian ini adalah membatik atau
memberikan warna pada kertas yang telah diberikan pola gambar batik.
Cara yang dilakukan dalam kegiatan ini adalah membatik dengan
mewarnai kertas yang teah digamar pola batik Tanjung Bumi. Metode
yang dilakukan dalam penelitan ini dengan pendekatan studi literatur
(library research). Dari hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa
dengan menerapkan kegiatan membatik dapat meningkatkan kemampuan
motoric halus anak.
References
Delfia, E., & Nurhafizah, N. (2019). PROFESIONALISME GURU PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DALAM MERANCANG PEMBELAJARAN. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(1), 722–729.
Dewi, N. S., & Aulina, C. N. (2021). PENERAPAN KEGIATAN BAJUMPUT (MEMBATIK JUMPUTAN) DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MOTORIK HALUS ANAK USIA 5-6 TAHUN. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 18–27.
Fitriani, R., & Adawiyah, R. (2018). Perkembangan fisik motorik anak usia dini. Jurnal Golden Age, 2(01), 25–34.
Indonesia, P. R. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.
Ingkir, Y., Wondal, R., & Arfa, U. (2020). Kegiatan Membatik dalam Mengembangkan Kemampuan Motorik Halus Anak. CAHAYA PAUD, 2(1).
Mulyawartini, G. A. (2019). Melalui Kegiatan Meronce Bentuk Dan Warna Dapat Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Pada Kelompok B Tk Harapan Kelayu. EDISI, 1(1), 118–133.
Nimah, F. (2020). Pengembangan Buku Panduan Membatik terhadap Kemampuan Fisik Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan Dan Gizi Anak Usia Dini), 1(2), 123–146.
Probosiwi, P., & Febrian, V. (2021). BUKU PANDUAN MENGGAMBAR MOTIF BATIK DI JAWA.
Rofiah, S. D., & Mangkuwibawa, H. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Membatik Jumputan. JAPRA (Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal), 3(1), 91–102.
SEPTIANA, A. (2018). MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK MELALUI SENI MEMBATIK DI TAMAN KANAK-KANAK PERMATA BUNDA KEMILING BANDAR LAMPUNG. UIN Raden Intan Lampung.
Setiawati, E., & Ningsih, R. (2017). Membatik Jumputan Dalam Meningkatkan Kreativitas Anak. Jurnal Bidayah Volume VIII, 2, 248.
Wahyuni, T. (2021). Pengembangan Kreativitas Melalui Kegiatan Membatik Pada Kelompok A PAUD Roudlatul Bunayya Di Desa Toyomerto Kabupaten Serang. UIN SMH BANTEN.
Wati, K. I. (2017). Meningkatan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Pembelajaran Membatik Menggunakan Media Tepung Pada Anak Kelompok B PAUD Aisyiyah III Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Potensia, 2(2), 91–94.
Yuniar, D. P. (2017). Model Bi-Gnostic Learning TransferPengetahuan Pengobatan Tradisional SangkalPutung (Studi Pengembangan Model Pembelajaran padaRumahPijatTerapidi DesaSumberejoKecamatanTalunKabupaten Blitar). DISERTASI Dan TESIS Program Pascasarjana UM.
Zed, M. (2004). Metode peneletian kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.