Penerapan Metode Pembiasaan untuk Mengenalkan Doa-Doa Harian di Taman Kanak-Kanak Islam Terpadu Adzkia II Padang
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v8i2.2236Keywords:
Daily Prayer Habits, Religious Values, Early childhoodAbstract
Di Taman Kanak-Kanak Islam Terpadu Adzkia II Padang melakukan penilaian pada pembiasaan perilaku berdoa pada anak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan metode pembiasaan untuk mengenalkan doa-doa harian di Taman Kanak-Kanak Islam Terpadu Adzkia II Padang. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian dengan pendekatan kualitatif deskriptif. menggunakan teori Miles dan Huberman melalui empat analisis data yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan menarik kesimpulan. Adapun pemeriksaan keabsahan data dengan mentriangulasikan data yang sudah diperoleh. Penerapan pembiasaan doa-doa harian ini memiliki pencapaian untuk meningkatan nilai agama anak dengan untuk membangun nilai-nilai agama pada anak, yaitu dengan membiasakan membaca doa sehari-hari pada aktivitas atau kegiatan yang akan dilakukan anak baik sebelum melakukan kegiatan maupun setelah melakukan kegiatan. Dengan demikian perkembangan agama anak secara tidak langsung berkembang dan menjadikan anak terbiasa untuk berdoa dalam kehidupan sehari-hari.
References
Ahmad, A. (2022). Pengembangan Karakter Sopan Santun Peserta Didik: Studi Kasus Upaya Guru Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2), 278–296.
Anisah, A. S. (2017). Pola asuh orang tua dan implikasinya terhadap pembentukan karakter anak. Jurnal Pendidikan UNIGA, 5(1), 70–84.
Dewi, Y. A. S. (2017). Korelasi Efektivitas Komunikasi dan Latar Belakang Etnis/Suku Orangtua Terhadap Perkembangan Bahasa Anak di Raudlatul Athfal Kabupaten Pasuruan. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 3(1).
Dini, J. (2022). Identifikasi nilai agama islam pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 420–433.
Dini, J. P. A. (2022). Implementasi pembelajaran Al-Qur’an terhadap perkembangan nilai agama dan moral anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2462–2471.
Firdaus, M., & Muryanti, E. (2020). Games edukasi bahasa inggris untuk pengembangan kosakata bahasa inggris pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1216–1227.
Hanum, L. (2021). Analisis Keterampilan Mengajar Pendidikan Agama Islam Guru Raudhatul Athfal. AUD Cendekia, 1(3), 188–199.
Hasanah, L., Maylani, W., Prastica, A., & Syaharani, T. A. (2024). Model Kurikulum Reggio Emilia dalam Membangun Pendidikan Kreatif dan Kolaboratif. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 20655–20669.
Islamy, M. R. F. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Religius Serial Film Nusa dan Rara dalam Pembentukan Karakter pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3515–3523.
Nurazizah, L. (2023). Community Service Through the Practice of Daily Prayers in Learning Activities for Early Childhood at SDN 4 Kedokan Agung. Community: Jurnal Hasil Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 92–98.
Nurhayati, R. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Undang–Undang No, 20 Tahun 2003 Dan Sistem Pendidikan Islam. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 57–87.
Rahmah, S. (2020). Pembentukan Karakter Religius Anak Usia Dini Pada Kegiatan Pembiasaan Keagamaan Di TK Bina Insan Mandiri School Purwokerto Kabupaten Banyumas. IAIN Purwokerto.
Rajagukguk, J. S. P., & Sugiono, L. (2020). Tinjauan Liturgis Unsur-Unsur Ibadah Pentakosta Terhadap Kedewasaan Rohani. Matheo: Jurnal Teologi/Kependetaan, 10(1), 37–51.
Rusdiani, N. I., Setyowati, L., Agustina, N. P., Nurleha, N., & Mahardhani, A. J. (2023). Penguatan Moral dan Agama Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Sholat Dhuha di TK Negeri Pembina Ponorogo. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(1), 89–96.
Saputra, A. (2018). Pendidikan anak pada usia dini. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 192–209.
Sari, O., & Lessy, Z. (2022). Nilai-Nilai Religiusitas Dan Ritual Dalam Siraman Pengantin Adat Jawa: Suatu Tinjauan Agama Dan Budaya. Al-Idaroh: Media Pemikiran Manajemen Dakwah, 2(2), 81–90.
Sukirman, S. (2021). Karya sastra media pendidikan karakter bagi peserta didik. Jurnal Konsepsi, 10(1), 17–27.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tari Ramadhani, Asdi Wirman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.