PENGEMBANGAN MINAT BELAJAR KOGNITIF PADA ANAK USIA DINI
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v2i2.66Keywords:
Minat belajar, Aspek kognitifAbstract
Pendidikan anak usia dini mempunyai peran yang sangat strategi dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia dan upaya mewujudkan cita-cita bangsa indonesia dalam mewujudkan kesejahteraan umum dan mencerdaskan kehidupan bangsa. Pendidikan adalah tujuan sadar yang bertujuan untuk mengembangkan kualitas manusia, sebagai suatu kegitan yang sadar akan tujuan, maka dalam pelaksanaannya berada dalam suatu proses yang berkesinambungan dalam setiap jenis dan jenjang pendidikan semuanya berkaitan dalam suatu sistem pendidikan yang integral. Para ahli pendidikan telah menyadari bahwa mutu pendidikan sangat tergantung pada kualitas guru dan praktek pembelajarannya, sehingga peningkatan kualitas pembelajaran merupakan isu mendasar bagi peningkatan mutu pendidikan secara nasional. Pendidikan pada hakekatnya merupakan upaya untuk mengembalikan dan meningkatkan aktifitas guru dan siswa.minat merupakan sifat yang relatif menetap pada diri seseorang. Minat besar sekali pengaruhnya terhadap kegiatan seseorang sebab dengan minat ia akan melakukan sesuatu yang diminatinya. Sebaliknya tanpa minat seseorang tidak mungkin melakukan sesuatu. Minat belajar akan timbul apabila mendapatkan rangsangan dari luar. Dan kecenderungan untuk merasa tertarik pada suatu bidang bersifat menetap dan merasakan perasaan yang senang apabila ia terlibat aktif didalamnya. Perasaan senang ini timbul dari lingkungan atau berasal dari objek yang menarikReferences
Ahmadi Abu, Widodo Supriyono. 1991. Psikologi Belajar. Rineka Cipta: Jakarta.
Ali Muhammad. 2004. Guru dalam proses belajar mengajar. Sinar Baru Algensindo : Bandung.
Bahri Syaiful. 1994. Prestasi Belajar & Kompetensi Guru, PT. Usaha Nasional : Surabaya.
B. Elizabeth Hurlock. 1995. Perkembangan Anak. Airlangga : Jakarta.
Dalyono. 2009. Psikologi Pendidikan. Rineka Cipta : Jakarta.
Djaali. 2006. Psikologi pendidikan. Bumiaksara : Jakarta.
Hasan Khalijah. 1994. Dimensi-dimensi Psikologi Pendidikan. Al-Ikhlas : Surabaya.
H.C.Witherington. 1991. Psikologi Pendidikan. Aksara Baru : Jakarta.
Hilgard, R, Ernest. 1979. Introduction to psychology. Harcourt Jovanovich : New York.
http://iftahbintangpgpaud.blogspot.com/2017/04/makalah-perkembangan kognitif
M.Purwanto Ngalim. 2007. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. PT. Remaja Rosdakarya : Bandung.
Piaget dan Bringuier. 1980. Couseling and Psychotheraphy. Bandung
Ramayulis. 2001. Metodologi Pengajaran Agama Islam. Kalam Mulia : Jakarta.
Safari. 2005. Penulisan Butir Soal Berdasarkan Penilaian Berbasis Kompetensi. APSI Pusat : Jakarta.
Salahudi Mahfudh. 1990. Pengantar Psikologi Pendidikan. Bina Ilmu : Surabaya.
Samosir, Marten. 1992. Seni Berpikir Kreatif. Erlangga : Jakarta.
Singer, Kurt. 1987. Membina Hasrat Belajar di Sekolah. Remaja Karya : Bandung.
Slamento. 2007. Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Rineka Cipta : Jakarta.
Slamento. 2003. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta : Jakarta.
Suhartini Dewi. 2001. Minat Siswa Terhadap Topik-topik Pelajaran dan Beberapa Faktor yang Melatar Belakanginya (tesis), Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung.
Sujanto Agus. 2004. Psikologi Umum. PT. Rineka Cipta : Jakarta.
Suryabrata Sumadi. 1993. Psikologi kepribadian. Rajawali Cipta : Jakarta.
Suryabrata Sumadi. 2002. Psikologi pendidika. RajaGrafindo Persada : Jakarta.
Syah Muhibbin. 2008. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru Remaja Rosdakarya : Bandung.
Wijaya Wina. 2001. Strategi Pembelajaran. Prenda Media Group : Bandung.
Winkel W.S. 1984. Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. PT. Gramedia : Jakarta.
Winkel W.S. 1996. Psikologi Pengajaran. Grasindo : Jakarta.
W.Ngalim Purwanto. 1990. Psikologi Pendidikan. Remaja Rasya Karya : Bandung.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.