IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN ASWAJA NU DALAM MEMBENTUK PERILAKU KEAGAMAAN SISWA

Lilies Handayani, Imron Arifin

Sari


Aswaja is a way of thinking (Minhaj al-Fikr) in observing various problems in people's lives. This view leads the people of Nahdlatul Ulama to take action or behave according to religious guidance. For this reason, this research aims to determine the implementation, contribution and inhibiting, and supporting factors in Aswaja NU learning in shaping the religious behavior of Tebuireng Science Middle School students. This research uses a qualitative approach, with data collection through observation, interviews, and documentation studies as data collection techniques. This research shows that the implementation of Aswaja NU learning, which is carried out inside and outside the classroom, contributes to shaping students' religious behavior by deepening the material and daily practice. The inhibiting factor for learning Aswaja NU at SMP Sains Tebuireng is the lack of reading literature.

Kata Kunci


Learning, Aswaja, Religious Behaviour, student

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Anwar, Chairul. 2014. Hakikat Manusia Dalam Pendidikan Sebuah Tinjauan Filosofis, Jogjakarta: Suka-Press

Aqil. Said, Siroj. 2006.Tasawuf Sebagai Kritik Sosial, Mengedepankan Islam Sebagai Inspirasi bukan aspirasi. Bandung: PT Mizan Pustaka

B. Uno, Hamzah. 2006. Perencanaan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara

Ellis Ormrod, Jeanne. 2008. Educational Psychology Developing Learners, penerj. Wahyu Indiati, dkk, Jakarta: Erlaangga

Fadeli dan Mohammad Subhan, Soeleiman. 2007. Antologi NU, Buku I, Surabaya : Khalista

Khalik Ridwan, Nur . 2010. NU dan Bangsa 1914-2010: Pergulatan Politik dan Kekuasaan, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media

Kementerian Agama RI, 2013. al-Qur’an dan Terjemahnya, SOLO: PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri

Lembaga Pendidikan Maarif NU Kabupaten Malang. 2012. Tim Penyusun Buku Pendidikan Agama Lembaga Pendidikan Ma‟arif NU Kabupaten Malang, Malang: Edutama Mulia

Muhith Muzadi, Abdul. 2007. NU dalam Perspektif Sejarah dan Ajaran, Surabaya: Khalista

Muhibbin Zuhri, Achmad. 2010. Pemikiran KH. M. Hasyim Asy’ari Tentang Ahl al-Sunnah Wa al-Jama’ah. Surabaya: Khalista

Nata, Abuddin. 2003. Metodologi Studi Islam, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada

Navis, Abdurrahman. Dkk. 2016. Khazanah Aswaja, Surabaya: Aswaja NU Center PWNU Jawa Timur

Navis, Abdurrahman. Dkk. 2012. Risalah Ahlussunnah Wal-Jama’ah, Dari Pembiasaan Menuju Pemahaman dan Pembelaan Akidah Amaliah NU. Surabaya: Khalista

Sholikin, Muhammad. 2008. Filsafat dan Metafisika dalam Islam, Sebuah Penjelajahan Nalar, Pengalaman Mistik, dan Perjalanan Aliran Manunggaling Kawula-Gusti. Jakarta: PT Buku Kita

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D”. Bandung: Alfabeta

Saifudin Chalim, Asep. 2017. Aswaja: Pedoman untuk Pelajar, Guru dan Warga NU, Jakarta: Emir Cakrawala Islam

Tsabitah, Nila, Fitria, Nila, ‘Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Terhadap Kualitas Pembelajaran di Raudhatul Athfal Tangerang’, Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), (2021).

Tim Aswaja NU Center PWNU Jawa Timur. 2016. Khazanah Aswaja: Memahami,Mengamalkan dan Mendakwahkan Ahlussunnah wal Jama’ah, Surabaya: Aswaja NU Center Jawa Timur

Hasyim Asy’ari, Muhammad. 2020. Risalah Ahlusunnah wal Jama’ah, diterjemahkan: Ali Maghfur Syadzili Iskandar, Surabaya: Al-Maktabah PW LP Ma’arif NU Jatim Mafa

Hasyim Asy’ari, Muhammad, Risalah Ahlusunnah wal Jama’ah (Jombang: Maktabah alTurats al-Islami, 1481)




DOI: https://doi.org/10.30736/ktb.v6i1.781

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

 

 

 

Indexing at :