KONTRIBUSI GAGASAN K.H. AHMAD DAHLAN DALAM DINAMIKA PENDIDIKAN DI KOTA PANGKAL PINANG

Authors

  • Hardiansyah Hardiansyah Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Dendi Saputra Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Ermawansyah Ermawansyah Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Ifansyah Ifansyah Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Jerry Prayoga Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Aseliyanti Aseliyanti Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Donna Oktaviani Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Gita Septiana Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Hafizia Puspitarini Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Desfa Yusnaliana Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung

DOI:

https://doi.org/10.30736/ktb.v6i1.783

Keywords:

muhammadiyah, education, organization, the value of the struggle

Abstract

This article aims to find out the value of KH's struggle. Ahmad Dahlan and his ideas about education, and its relevance to the world of education, especially in Pangkalpinang. The Muhammadiyah organization has a foundation and a firm grip on the wheels of education in various remote areas. This article finds that Kyai Ahmad Dahlan's ideas are relevant to the development of education in Pangkalpinang City in integrating general and Islamic science, curriculum development, habituation of students, and improving the quality of education in educational institutions

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbas, Erjati. “Pembaharuan Pendidikan Perfektif Ahmad Dahlan.†Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, vol. 5, no.02, 2021, doi:10.32332/riayah.v5i02.2822.

Ahmad Susanto. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Prenada Media Grup. Jakarta

Amelia, Tasya Faricha, and Hudaidah Hudaidah. “Pembaharuan Pendidikan Berdasarkan Pemikiran K. H. Ahmad Dahlan.†EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, vol. 3, no.2,2021, doi:10.31004/edukatif.v3i2.333.

Anshory Ch. Nashirudin. 2010. Matahari pembaharuan, Jakarta : PT. Niaga Swadaya Antasari, I. W. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Tahap Pembiasaan di MI Muhammadiyah Gandatapa Sumbang Banyumas. LIBRIA, Volume 9, Nomor 1, Hal. 13 - 26.

Aris Madani, wawancara di PDM Kota Yogyakarta tanggal 27 Oktober 2015 12 Zamroni, Percikan Pemikiran Pendidikan Muhammadiyah,(Yogyakarta : Penerbit Ombak Dua, 2014, hlm. 88.

Asep awaluddin dan anif dwi saputro, 2020 rekontruksi pemikiran kh. Ahmad dahlan dalam pendidikan islam berkemajuan, MUADDIB jurnal studi kependidikan dan keislaman

Asrori mukhtarom 2015, menelusuri rekam jejak amal dan perjuagan kh. Ahmad dahlan fakultas agama islam universitas muhammadiyah tangerang

Hadi, A. (2005). Gerakan Pemikiran Muhammadiyah dari Puritanisme ke Dinamisme. Fakultas Syari’ah IAIN Sunan Ampel Surabaya.

HS lasa dkk, 100 tokoh muhammadiyah yang menginsfirasi, yokyakarta: gramasurya 2014 http://jurnal.upi.edu/file/05_Studi_Literatur_Tentang_Peran_Muhammadiyah_Dalam_Mengembangkan_Pendidikan_Islam_Di_Indonesia_-_Mapidin.pdf

https://jurnal.lp2msasbabel.ac.id/index.php/tar

https://umsida.ac.id/%EF%BB%BFperan-k-h-ahmad-dahlan-dalam-pendidikan/

Huda, Syamsul, and Dahani Kusumawati. “Muhammadiyah Sebagai Gerakan Pendidikan.â€Tarlim : Jurnal Pendidikan Agama Islam, vol. 2, no. 2, 2019, p. 163, doi:10.32528/tarlim.v2i2.2607.

Mafidin. (2012). Studi literatur tentang peran muhammadiyah dalam Mengembangkan pendidikan islam di indonesia Oleh : Mafidin. Jurnal Tarbawi, 1(1), 43–53.

Muh Dahlan jurnal adabiyah ,vol XIV nomor 12 2014, kh ahmad dahlan sebagai tokoh pembaharu

Mu’ti, Abdul & Khoirudin, Azaki. Beragama Yang Mencerahkan (Risalah Tanwir Muhammadiyah). Cetakan I, Majelis Pustaka & Informasi PP Muhammadiyah, 2019.

Putra, Dhian, Wahana. “Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif Kiai Haji Ahmad Dahlan.†Tarlim, vol. 20, no. 2, 2020, p.91, doi:10.30587/tamaddun.v20i2.1305.

Sebastian, Anton, and Stanley Stanley. “An Evaluation of Ahmad Dahlan Impacting to the Leadership in Indonesia.†Journal DIDASKALIA, vol.2, no.2, 2019, doi:10.33856/didaskalia.v2i2.161.

Syaifuddin, Muhammad Arif, et al. “Sejarah Sosial Pendidikan Islam Modern Di Muhammadiyah.†Jurnal Pendidikan Islam, vol. 8, no. 1, 2019, pp. 1–9.

Syaodih, Nana, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung : PT Remaja Rosdakarya, 2009, hlm. 272.

Ulfatulhasanah, 2020. Rekonstruksi Pemikiran KH. Ahmad Dahlan Dalam Pendidikan Islam Berkemajuan. MUADDIB : Studi Kependidikan dan Keislaman. 10, hlm 198.

Wahyu lenggono, jurnal pemikiran islam 2018, lembaga pendidikan muhammadiyah (telaah pemikiran k.h ahmad dahlan tentang pembaruan pendidikan islam di indonesia

Zalik Nuryana. (2017). Revitalisasi Pendidikan al Islam dan Kemuhammadiyahan pada Perguruan Muhammadiyah. TAMADDUN.

PlumX Metrics

Published

2022-03-13

How to Cite

Hardiansyah, H., Saputra, D., Ermawansyah, E., Ifansyah, I., Prayoga, J., Aseliyanti, A., Oktaviani, D., Septiana, G., Puspitarini, H., & Yusnaliana, D. (2022). KONTRIBUSI GAGASAN K.H. AHMAD DAHLAN DALAM DINAMIKA PENDIDIKAN DI KOTA PANGKAL PINANG. Kuttab : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 6(1), 50–60. https://doi.org/10.30736/ktb.v6i1.783