Analisis Metode Aritmatika Menggunakan Media Jari untuk Mengembangkan Kemampuan Berhitung pada Anak Kelompok B di TK Al Multazam Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v7i2.1773Keywords:
Kemampuan Penjumlahan, Media Jari, Metode aritmatika,Abstract
Aspek kognitif anak usia dini dapat dilihat dari kemampuan anak dalam mengenal konsep bilangan serta menghitung pada batas tertentu bahkan mengenal pertambahan dan pengurangan secara sederhana oleh karna itu kemampuan dasar matematika perlu dirangsang dan dikembangkan sejak dini. Penelitihan ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berhitung pada anak usia 5-6 tahun kelompok B melalui media jari di Tk Al-Multazam. Penelitian yang akan dilakukan menggunakan pendekatan kualitatif dengan mengamati orang-orang dalam lingkungannya, berinteraksi dengan mereka, berusaha memahami bahasa dan tafsiran mereka tentang dunia sekitar. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, wawancara dan dokumentasi.Sedangkan teknik analisis datanya yaitu reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kemampuan penjumlahan anak usia 5-6 tahun di Tk Al-Multazam mengalami peningkatan setelah menggunakan media jari. Dalam peningkatan kemampuan penjumlahan ini terlihat dari aspek belajar dan memecahkan masalah, berfikir logis serta berfikir simbolik yang dimiliki anak.References
Ahdin, N. (2021). Penerapan Metode Aritmatika dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini 5-6 Tahun Di RA Al-Hidayah Tahun Ajaran 2020/2021. Semarang: Skripsi, IAIN Walisongo.
Al Adawiyah, N. R. (2022). Peningkatan Kemampuan Aritmatika Melalui Penggunaan Media Bahan Alam Pada Kelompok B di RA Rahmatul Huda Kota Tangerang. Jakarta: Skripsi, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Fita, A. (2021). Penggunaan Media Sempoa Dalam Mengembangkan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia 4-5 Tahun di TK Al-Jaronah Bukit Kemuning Lampung Utara. Lampung: Disertasi, UIN Raden Intan Lampung.
Hamalik, O. (2020). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Kemendikbud RI. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 137 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kemendikbud RI.
Mardiana, D. (2017). Mengembangkan Kemampuan Aritmatika Siswa Paud Melalui Permainan Tikar Bilangan. UJMES (Uninus Journal of Mathematics Education and Science), 2(1), 109–115.
Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.
Mukti, A. (2021). Implementasi Penggunaan Sempoa dalam Pembelajaran Pengenalan Berhitung di Taman Kanak-kanak Darul Ulum Jambesari Lengkong Mumbulsari Jember. Jember: LP2M IAIN Jember.
Nuryati, N., & Darsinah, D. (2021). Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 153–162.
Septiyawili, B. Y. (2016). Penggunaan Metode Jarimatika Dalam Meningkatkan Kecepatan Berhitung Perkalian Bilangan 6 Sampai 10 Untuk Siswa SD Kelas 3 Di SD Blunyahan1 Bantul Yogyakarta. Yogyakarta: Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta.
Singarimbun, M., & Efendi, S. (2014). Metode Penelitian Survai. Jakarta: Pustaka LP3ES.
Sinta, L. (2021). Pengaruh Disposisi Matematis dan Self Concept terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik pada Materi Aritmatika Sosial Kelas VII SMP Islam Wajak. Malang: Skripsi, Universitas Islam Malang.
Sugiyono. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syaodih, E., Setiasih, O., Romadona, N. F., & Handayani, H. (2018). Profil Keterampilan Pemecahan Masalah Anak Usia Dini Dalam Pembelajaran Proyek Di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(1), 29–36.
Wijayanto, G. A. (2021). Etnomatematika Pada Penjualan Buah di Lapak Rambipuji Jember. Jember: Skripsi, Universitas Muhammadiyah Jember.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.