PENGUATAN NILAI-NILAI RELIGIUS SEBAGAI KARAKTER SISWA MELALUI STRATEGI PEMBELAJARAN PAI DI MTS ASSA’ADAH I BUNGAH GRESIK
DOI:
https://doi.org/10.30736/ktb.v6i2.1140Keywords:
Learning Strategy, Islamic Religion Education, Religious CharacterAbstract
Islamic religious education learning strategies are techniques, procedures, and learning models used so that the teachings of the Islamic religion can be studied, understood, internalized, and practiced in everyday life. This is nothing but an effort to shape the religious character of students in order to create a religious society. This study aims to describe; planning PAI learning strategies in shaping religious characters, implementing PAI learning strategies in shaping religious characters, and describing the impact of PAI learning strategies in shaping students' religious characters at MTs Assa'adah I Bungah Gresik. The research method in this study uses a qualitative type with a case study approach. This study succeeded in finding that: 1) PAI learning strategies in shaping students' religious character in preparing lesson plans and evaluating learning; 2) The implementation of strengthening religious values as student characters is carried out through strategies for understanding, habituation, and exemplary religious values; 3) The religious values developed include worship, the value of the spirit of jihad, the value of trust and sincerity, the value of morals and discipline, and the value of exemplary.
Downloads
References
Al-Majidi, Abdussalam Muqbil, Bagaimana Rasulullah Mengajarkan Al-Qur’an Kepada Para Sahabat. Jakarta: Darul Falah. 2008.
Amimun, Agus, Madrasah Unggulan. Malang: UIN-Maliki Press, 2010.
Anas, Sujiono, Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2009.
Anwar, Kasyful dan Harmi, Hendra, Perencanaan Sistem Pembelajaran Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2011.
Aziz, Anwar Abdul, ‘Internalisasi Nilai-Nilai Spiritual Dalam Membentuk Karakter Siswa (Studi Multi Kasus Di SMP Al-Huda Kediri dan MTs M 01 Pondok Pesantren Paciran Lamongan)’. Tesis. Surabaya: UIN Surabaya. 2019.
Baqi, M. Fuad Abdul, al-Lu’lu wal Marjan, terj. H. Salim Bahreisy, al-Lu’lu wal Marjan jus 2. Surabaya: PT. Bina Ilmu, 2003.
Departemen Agama Republik Indonesia, Al-Qur’an dan Terjemahannya. Surabaya: CV. Aisyiah, 1998.
Departemen Agama Republik Indonesia, Al-Qur’anil Karim Robbani. Jakarta: Surya Prisma Sinergi, 2013.
Departemen Agama RI, Mushaf al-Kamil; Al-Qur’an dan Terjemahnya. Jakarta: CV Darus Sunnah, t.t.
Dick, Walter dan Lou Carey, The Systematic Design of Intruction, ed. 6th (Boston MA: Pearson, 2005)
Djamarah, Syaiful Bahri, Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif Suatu Pendekatan Teoritis Psikologis, Cet. ii (Jakarta: PT Rineka Cipta, 2005)
Fathurrohman, Muhammad, Budaya Religius Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Yogyakarta: Kalimedia, 2015.
Hamdani, Hamid, Pengembangan Kurikulum Pendidikan. Bandung CV: Pustaka Media, 2012.
Hamdayama, Jumanta, Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia, 2015.
Huda, Miftahul, Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta:Pustaka Belajar, 2013.
Ikhlas, Nur, ‘Penggunaan Metode Keteladanan Dalam Pembinaan Akhlaknya Siswa Di Dkolah Menengah Pertama Negeri 9 Tapung Kabupaten Tampar’. Tesis. Riau: UIN Sultan Syarif Kasim Riau Pekan Baru.
Imam Al Hafiz bin Abdillah Muhammad bin Ismail Al Bukhari, Shahih Bukhari. Libanon: Dar Kutub Al Ilmiah, 2008.
Irham, Muhammad, ‘Evaluasi Program Pembelajaran PAI di SMA Al-Hidayah Medan’, Tesis. Medan: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.
Jalaluddin dan Usman Said, Filsafat Pendidikan Islam Konsep Dan Perkembangan, Cet. I, . Jakarta: Rajawali, 2006.
Kurniawati, Riska, ‘Pengaruh Pendidikan Agama Islam Terhadap Karakter Peserta Didik Di SMA Al-Azhar 3 Bandar Lampung’, Tesis. Lampung: UIN Raden Intan Lampung, 2019.
Maimun, Agus dan Fitri, Agus Zainul, Madrasah Unggulan Lembaga Pendidikan Alternatif di Era Kompetitif. Malang: UIN Maliki Press, 2010.
Majid, Abdul, Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru, .Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.
Megawangi, Pendidikan Karakter Solusi Yang Tepat Untuk Membangun Bangsa. Bandung: Bpmigas Dan Energi, 2004.
Muhaimin, Akmad, Urgensi Pendidkan Karakter Di Indonesia. Yogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2011.
Ramdhani, Dendi, ‘Pendidikan Karakter’, diakses melalui https://www.kompas.com/tag/Pendidikan-karakter, pada (16 Desember 2021, pukul 12.26.)
Ridwan, Muhammad, ‘Strategi Pembelajaran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlakul Karimah Peserta Didik SMP IT Fitrah Insani Bandar Lampung, Tesis. Lampung: UIN Raden Intan Lampung, 2019.
Safi, Agus, ‘Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembetukan Karakter Siswa Di SD Khoiro Ummah Sawojajar Malang’. Tesis. Malang: UIN Maualana Malik Ibrahim Malang, 2015.
Sanjaya, Wina, Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2006.
Sari, Yessy Nur Endah, ‘Perkembangan Kognitif dan Emosi Psikologi Masa Remaja
Awal,†Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, Kabupaten Probolinggo, ISSN:2579-7905, 1.1 (Mei, 2017)
Shihab, M. Quraisy, Tafsir Al-Misabah, Pesan Kesan Dan Keserasian Al-Qur’an. Volume 9, Jakarta: Lentera Hati. 2002.
Soyomukti, Nurani, Teori-Teori Pendidikan: Tradisional, (Neo) Liberal, Marxis-Sosialis, Postmodern. Joyakarta: Ar-Ruzz Media Group. 2010.
Sudjana, Nana, Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru, 1989.
Supriyono, Widodo, dan Abu Ahmadi, Psikologi Belajar. Jakarta: Renika Cipta, 2004.
Sutikno, M. Sobry, Pengelolaan Pendidikan: Tinjauan Umum dan Konsep Islami. Bandung: Prospect, 2009.
Syah, Muhibin, Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000.
Ulwan, Abdullah Nasih, Pendidikan Anak Dalam Islam, Jakarta: Pustaka Amani, 2007.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.
Usman, Basyiruddin, Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Ciputat Press, 2002.
Widianti, ‘Implementasi Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Nilai-Nilai Religius Pada Pesrta Didik SMP Muhamadiyah 3 Metro’, Tesis. Lampung, UIN Raden Intan Lampung, 2019.
Winkel, W. S., Psikologi Pengajaran. Jakarta: PT. Gramedia. 1996.