PERKEMBANGAN GERAK DASAR ANAK DI MASA PANDEMI COVID-19 DI TK NEGERI PEMBINA LENGAYANG
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v5i2.584Keywords:
Gerak Dasar Anak, Pandemi Covid-19,Abstract
Dimasa pandemi, banyak kegiatan anak di luar ruangan ditiadakan, sehingga membuat ruang gerak anak terbatas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perkembangan gerak dasar anak dimasa pandemi covid-19 di TK Negeri Pembina Lengayang. Penelitian ini berjenis kualitatif deskriptif. Subjek penelitian ialah anak-anak kelas B1. Informan penelitian ini adalah guru kelas B1. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan catatan lapangan, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan mengikuti langkah-langkah dari Miles Huberman, yakni: (1) pengumpulan data; (2) reduksi data; (3) penyajian data; (4) verifikasi, dan triangulasi dilakukan sebagai teknik dalam pengabsahan data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pertama, gerak dasar anak di masa pandemi covid-19 di TK Negeri Pembina Lengayang berkembang baik. Perkembangan gerak dasar anak di masa pandemi covid-19 di TK Negeri Pembina Lengayang difokuskan dari gerak lokomotor dan gerak manipulatif. Kedua, guru menstimulasi gerak dasar anak dengan kegiatan senam, dan permainan-permainan di masa pandemi dalam kegiatan pembelajaran. Dapat disimpulkan bahwa gerak dasar anak tetap berkembang di masa pandemi, namun, tidak semua terstimulasi dengan baik.References
Alawiyah, R., Yasbiati, Lutfi, N., & Ervan, K. (2019). Peningkatan Kemampuan Gerak Manipulatif Melalui Permainan Bawling Botol. Jurnal Maenpo: Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi., 9.
Bakhtiar, S. (2015). Merancang Pembelajaran Gerak Dasar Anak. UNP Press.
Bhayangkara, C. D. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Gerak Lokomotor dengan Pola Pendekatan Bermain SD AL Hanief Kota Bekasi. Jendela Olahraga, 3(1), 57–66.
Pedoman Pembelajaran Bidang Pengembangan Fisik/Motorik di Taman Kanak-Kanak., (2007).
Dwi Pradipta, G. (2017). Strategi Peningkatan Keterampilan Gerak untuk Anak Usia Dini Taman Kanak-Kanak B. Jurnal Jendela Olahraga, 2(1).
Hadi, H., Royana, I., & Setyawan, D. (2017). Keterampilan Gerak Dasar Anak Usia Dini pada Taman Kanak-Kanak di Kota Surakarta. Jurnal Ilmiah Penjas, 3.
Hendra, J., & Putra, G. I. (2019). Mengembangkan Keterampilan Gerak Dasar Manipulatif bagi Anak Melalui Permainan Olahraga di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Muara Pendidikan, 4(2), 438–444.
Ilham. (2011). Pengaruh Permainan Tradisional Terhadap Peningkatan Kemampuan Lompat Jauh Tanpa Awalan Siswa Sekolah Dasar Negeri No. 52/Iv Kota Jambi. Jurnal Penelitian Universitas Jambi Seri Humaniora, 13(2), 19–24.
Imani, R. A., Muslihin, H. Y., & Elan. (2020). Permainan Bola Terhadap Perkembangan Gerak Manipulatif Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal PAUD Agapedia, 4(2), 273–284.
Irsakinah. (2021). Gambaran Keterampilan Gerak Dasar Anak di Taman Kanak-Kanak Sani Ashilla II Kota Padang. Jurnal Ilmiah Potensia, 6.
Julianur. (2017). Pengaruh Metode Permainan dan Intelligence Quotient (IQ) Terhadap Kemampuan Gerak Dasar Manipulatif Pada Siswa Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). JPES, 6.
Juniarti, Sumarni, Sri, & Syafdaningsih. (2020). Pengembangan Permainan Gerak Lokomotor Berbasis Gerakan Binatang pada Anak Kelompok B di Taman Kanak-Kanak. Sriwijaya University.
Kukuh, M. N., Dwiyogo, W. D., & Heynoek, F. P. (2017). Pengembangan Permainan Aku dan Hewan Mengunakan Multimedia Interaktif untuk Guru Anak Usia Dini. Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia, 1(1), 153–165.
Lemos, A. G., Avigo, E. L., & Barela, J. L. (2012). Physical Education in Kindergarten Promotes Fundamental Motor Skill Development. Physical Education, 2.
Lutan, R. (2001). Asas-Asas Pendidikan Jasmani. Departemen Pendidikan Nasional.
Mansur. (2011). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Pustaka Pelajar.
Margiyani, M. (2021). Pemanfaatan Blended Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Gerak Dasar Bermain Bola Basket Pada Masa Pandemi Covid-19. Ide Guru : Jurnal Karya Ilmiah., 6(2), 153–160. https://doi.org/10.51169/ideguru.v6i2.250
Mukherjee, M., Siu, K. C., Katsavelis, D., Fayed, P., & Stergiou, N. (2011). The Influence of Visual Perception of Self-Motion on Locomotor Adaptation to Unilateral Limb Loading. Journal of Motor Behavior, 43.
Oktarifaldi, O., Syahputra, R., & Putri, L. P. (2019). The Effect Of Agility, Coordination and Balance On The Locomotor Ability Of Students Aged 7 to 10 Years. Jurnal Menssana, 4(2), 190–200.
Raharjo, T. B. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Melalui Permainan Lompat Gelang-Gelang Pada Siswa Kelas V Sdn 02 Garungwiyoro. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 4(8), 2002–2008.
Rasyid, W., Johor, Z., Afrian, H., Asnaldi, A., Oktarifaldi, & Bakhtiar, S. (2020). The Influence of Leraning Strategy in a Series of Games for Kindergarten Students. In Ist International Conference of Physical Education (ICPE 2019). Atlantis Press, 192–195.
Romi, M. (2016). Keterampilan Gerak Dasar Siswa PAUD Kota Padang. Jurnal Performa Olahraga, 1(2), 206–222.
Saputra, S. A. (2020). Menjaga Imunitas dan Kesehatan Tubuh Melalui Olahraga yang Efektif. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II, 33–42. http://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2020/article/view/844
Sasi, D. N. (2011). Meningkatkan Kemampuan Gerak Dasar dan Kognitif Anak Melalui Senam Irama. Jurnal Penelitian Pendidikan, Edisi Khusus, 1, 46–52.
Siregar, R., & Saladin, A. A. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Gerak Dasar Berbasis Permainan Tradisional Siswa Kelas Tinggi di Jakarta Timur. Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar. Menyonsong Transformasi Pendidikan Abad 21., 2.
Suharnoko, F., & Firmansyah, G. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Melompat Melalui Permainan Lompat Cermin untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sportif: Jurnal Penelitian Pembelajaran, 4(2), 145–158.
Suroso, M. B. (2015). Permainan Lompat Kanguru Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 4(9), 2089–2093.
Wang, T. M., Chen, H. L., Hsu, W. C., Liu, M. W., & Lu, T. W. (2010). Biomechanical Role of the Locomotor System in Controlling Body Center of Mass Motion in Older Adults During Obstructed Gait. Journal of Mechanics, 26.
Widiarti, Elindra, Y., & Nofimarlina, S. (2021). Peningkatan Kemampuan Gerak Dasar Lokomotor Anak Melalui Modifikasi Seni Tradisional Burok. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5.
Yudiantoro, M. A., & Yasep, S. K. (2020). Model Pembelajaran Gerak Dasar Melempar dan Menangkap Pada Anak Usia 7-10 Tahun. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 19(2), 153.
Yuliana, E. (2013). Meningkatkan Koordinasi Mata dan Tangan Melalui Gerak Manipulatif untuk Anak Kelompok B2 TK ABA Gendingan Yogyakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.