PENGEMBANGAN MEDIA POHON BACA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN ANAK KELOMPOK B

Sukma Sari Indah Fortuna, Tawaduddin Nawafilaty, Mohammad Luthfillah

Abstract


This research is motivated by the low pre-reading ability of group B children in TK Muslimat NU 117 Al-Hidayah wich is caused by the lack of media. This studi aims to produce a product in the form of reading tree media that is suitable for use in pre-reading learning for group B children. The research steps taken following the Brog & Gall model. The results of the validation of media/design experts obtained a percentage of 93.75%, material/language experts 83.33% and practitioner experts 93.75%. the results of individual testing obtained a percentage of 97.36%, small group testing obtained percentage of 98.53% and field testing obtained a percentage of 99.34%. all validation and testing percentage gains are in the “valid and no need for revision” category, so it can be concluded that the reading tree media for the pre-reading ability of chidren in group B TK Muslimat NU 117 Al-Hidayah Serah Panceng Gresik is “suitable” for use in pre-reading learning.

Keywords


Reading Tree, Pre-Reading Skills

Full Text:

PDF PDF

References


Alpian, Sri Wulan Anggraeni dan Yayan. Membaca Permulaan dengan Teams Games Tournament (TGT). Pasuruan: CV. Penerbit Qiara Media, 2020.

Aluh Rahmia Maulidya, Anwar Sa’dullah, dan Yorita Febry Lismanda. “Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Melalui Media Pohon Huruf Pada Anak Usia 3-4 Tahun Di Kelompok Bermain Stroberi Restu 1 Malang.” Dewantara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini 1, no. 2 (2019): 1–12.

Apriliana, Triska Luthfi. “Pengembangan Media Pop-up Hidden Chart untuk Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun” 1, no. 2 (2019).

Ardilla, Rifkafil, Anizar Ahmad, dan Taat Kurnita. “Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Huruf Melalui Permainan Pohon Huruf pada Anak Usia Dini di TK Bungong Seleupoek” 5, no. 2 (2020): 1–9.

Asiah, Nur. “Pembelajaran Calistung Pendidikan Anak Usia Dini dan Ujian Masuk Calistung Sekolah Dasar di Bandar Lampung.” Terampil : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar (2018).

Dewi, Nurul Fitria Kumala, dan Uswatun Hasanah. “Persepsi Orang Tua Dalam Pembelajaran Calistung Anak Kelompok B Usia 5-6 Tahun Di TK Negeri Pembina Akhlaqul Karimah.” Ceria: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini (2021): 16–24.

Hariyanti, Nurul. “Peningkatan Kemampuan Anak Kelompok A2 dalam Mengenal Huruf Melalui Media Pohon Baca Berbantuan Gambar di TK Terpadu Nailul Maram Kecamatan Kaliwates Kabupaten Jember Tahun Pelajaran 2016/2017.” Universitas Negeri Jember, 2017.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Standar Isi Tentang Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Republik Indonesia, 2014.

Kementerian Pendidikan Nasional. “Permendikbud No 146 Tahun 2014.” ببب 8, no. 33 (2014): 37.

Lestari, Yeni, dan Ni Gusti Ayu Made. “Stimulasi Membaca Permulaan Anak Usia Dini.” Pratana Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini (2019).

Masnipal, dan Arif Hakim. “Perbedaan Pendapat Pembelajaran Prabaca, Pratulis dan Prahitung Bagi Anak Usia Dini.” Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini (2018).

Morisson, George S. Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Jakarta: Indeks, 2017.

Mulyani, Novi. Perkembangan Dasar Anak Usia Dini. Yogyakarta: Penerbit Gava Media, 2018.

Nawafilaty, Tawaduddin. “Pengembangan Media Smart Dadu Untuk Mengembangkan Kemampuan Bahasa Khususnya Membaca Permulaan Anak Kelompok a.” JCE (Journal of Childhood Education) 4, no. 1 (2020): 93.

Rachman, Yenny Aulia. “Mengkaji Ulang Kebijaka Calistung Pada Anak Usia Dini.” Jurnal Kajian dan Pengembangan Umat 2, no. 1 (2019): 14–22.

Setyosari, Punaji. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. 4 ed. Jakarta: Kencana, 2013.

Suyadi dan Maulidya Ulfah. Konsep Dasar Paud. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2017.

Wathoni, Lalu Muhammad Nurul. Pendidikan Islam Anak Usia Dini : Pendidikan Islam dalam Menyikapi Kontroversi Belajar Membaca pada Anak Usia Dini. Diedit oleh Nani Husnaini. Mataram: Sanabil, 2020.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.