BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK PERMAINAN TRADISIONAL UNTUK MENINGKATKAN PENYESUAIAN SOSIAL

Authors

  • Dinar Mahdalena Leksana Universitas Islam Lamongan

DOI:

https://doi.org/10.30736/jce.v1i1.2

Keywords:

Social Adjustment, Group Guidance, Traditional Games

Abstract

This study aims to: (1) find out the implementation of group guidance and social adjustment level of grade 1 students of SDN Kedondong 01, (2) know the effectiveness of group guidance with traditional games to improve students' social adjustment. This is a quantitative research using pre-test post-test one group design. The data analysis technique used is Wilcoxon's Signed Rank Test which belongs to non parametric statistic. Based on the significant level 5% and N = 8 data analysis showed difference of scores between before and after implementing group guidance with traditional games technique. The result of field test shows that the group guidance model with traditional learning technique is effective to improve social adjustment of grade I students of SDN Kedondong 01. This is indicated by the change of social adjustment level of students before and after the implementation. that is an increase of 19%. Therefore it could be suggested to the counselor in elementary school to improve the utilization of traditional games in the implementation of group guidance as such a legacy to the scientific development.

References

Amti, Erman dan Prayitno. Layanan bimbingan dan konseling kelompok. Padang: Jurusan Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang. 2004.

Arum Widhiyanti Metra Putri, Dewi. Gestalt Play Therapy Untuk Menangani Masalah Penyesuaian Sosial: Studi Kasus Pada Siswa Taman Kanak-Kanak. Seminar Nasional Riset Inovatif II. Jurusan Bimbingan Konseling, Universitas Pendidikan Ganesha, Singaraja, Bali. 2014.

Dwi Setyoningsih, Yunita . Model Bimbingan Kelompok Teknik Permainan Berbasis Nilai Lokal Untuk Meningkatkan Penyesuaian Sosial. Tesis. BK Unnes: Tidak diterbitkan. 2012.

Furqon. Konsep dan Aplikasi Bimbingan Konseling di Sekolah Dasar, Bandung: Pustaka Bani Quraisy, 2005.

Kurniati, Euis. Program Bimbingan untuk Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak Melalui Permainan Tradisional. Tesis. PPB FIP UPI: tidak diterbitkan. 2006

Rahmawati, Yeni. “Pengaruh Penerapan Bimbingan Kelompok Teknik Permainan Pengembangan Diri Terhadap Kecenderungan Tngkat Percaya Diri Siswa Kelas 1-6 SMA Negeri 1 Jombang. Skipsi. Tidak Diterbitkan. UNESA University Press, 2004.

Romlah, Tatiek. Teori dan Praktek Bimbingan Kelompok, Surabaya: Universitas Negeri Malang, 2006.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan RD, Bandung: Alfabeta, 2011.

--------, Metode Penelitian Bisnis, Bandung: CV Alfabeta, 2009.

Surya, Moh. dan Rochman Natawidjaya. Pengantar Bimbingan dan Penyuluhan, Jakarta: Universitas Terbuka, 2008.

Tohirin. Bimbingan Konseling di Sekolah dan Madrasah, Jakarta: Raja Grafindo Persada. 2007.

Wijaya, Juhana. Psikologi Bimbingan, Bandung: PT Eresco, 2008.

Syamsu, Yusuf. Perkembangan Anak dan Remaja: Bandung. PT. Rineka Cipta. 2006

Downloads

PlumX Metrics

Published

2019-10-28

How to Cite

Leksana, D. M. (2019). BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK PERMAINAN TRADISIONAL UNTUK MENINGKATKAN PENYESUAIAN SOSIAL. JCE (Journal of Childhood Education), 1(1). https://doi.org/10.30736/jce.v1i1.2