Educators' Strategies in Introducing Zero Waste to Children Aged 5-6 Years at NU Sumedangan Muslimat Kindergarten, Pademawu District, Pamekasan Regency

Authors

  • Lily Nur Indah Sari IAIN Madura
  • Danang Prastyo IAIN Madura

DOI:

https://doi.org/10.30736/jce.v9i1.2337

Keywords:

Educator Strategy, Zero Waste, Children aged 5-6 years

Abstract

The rise of waste problems in Indonesia is a real threat to the environment and the future. This study aims to find out the strategies of educators in introducing zero waste to children aged 5-6 years at Kindergarten Muslimat NU Semedangan. In the academic sphere, the concept of zero waste needs to be introduced early to form awareness and environmentally friendly habits. This study uses a descriptive qualitative method with data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation. Data sources are in the form of school principals, teaching teachers and parents/guardians of children aged 5-6 years. The results of the research on the strategy of introducing zero waste are meaningful learning, habituation, providing facilities that support and involve children's parents. The challenges in implementing waste care are the influence of the outside environment that still does not care about waste and the lack of collaboration between schools and partnerships.

References

Akbar, E. (2020). Metode Belajar Anak Usia Dini. Jakarta: PT. Prenada Media. Diambil dari https://books.google.co.id/books?id=MYP1DwAAQBAJ

Akhyar, Y., & Sutrawati, E. (2021). Implementasi Metode Pembiasaan Dalam Membentuk Karakter Religius Anak. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 132–146.

Amala, N. (2022). Pengelolaan Lingkungan Belajar di Lembaga PAUD.

Dewi, S. R., & Masitoh, M. R. (2024). Menanamkan Nilai Kepedulian Kebersihan dan Kesehatan Lingkungan melalui Budaya Memilah Sampah bagi Anak Paud di Banten. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 4(6), 1809–1816.

Febriyanti, S., & Putra, B. O. D. (2023). Perancangan Buku Cerita Interaktif Mengenal Dan Mengelola Sampah Untuk Anak Golden Age. Desainpedia Journal of Urban Design, Lifestyle & Behaviour, 2(2), 57–69.

Fitri, M., Hendriawan, D., & Arzaqi, R. N. (2025). Pengembangan Game “Pilas”(Pilah Sampah) untuk Pengenalan Jenis Sampah pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 12(2), 211–219.

Fitriani, N., Mustari, M., Sawaludin, S., & Sumardi, L. (2024). Problematika Program Zero Waste di SMAN 1 Batukliang. LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 4(3), 513–522.

Hanifah, S., & Kurniati, E. (2024). Eksplorasi Peran Lingkungan dalam Masa Transisi Pendidikan Anak Usia Dini ke Sekolah Dasar. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 130–142.

Hayati, R. K., & Utomo, A. C. (2022). Penanaman Karakter Gotong Royong dan Tanggung Jawab melalui Metode Pembiasaan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6419–6427.

Indonesia, P. R. (2003). Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Jakarta: Kementrian Riset, Teknologi, Dan Pendidikan Tinggi.

Izzah, S. N. (2022). Penerapan Konsep Zero Waste Pada Anak Usia Dini Untuk Mengembangkan Kecerdasan Naturalis.

Johnson, B. (2013). Zero Waste Home: The Ultimate Guide to Simplifying Your Life by Reducing Your Waste. Scribner. Diambil dari https://books.google.co.id/books?id=p6NFEa0vAIoC

Kadi, R. S., & Hariyanti, D. P. D. (2023). Penerapan Kemandirian Melalui Pembiasaan dalam Membangun Rasa Tanggung Jawab Anak di PAUD. Dipresentasikan pada Seminar nasional" Transisi PAUD ke SD yang menyenangkan".

KLHK. (2023, Januari 11). KLHK Optimis Capai Target Zero Waste 2030. Diambil 12 Januari 2025, dari https://ppid.menlhk.go.id/berita/siaran-pers/6991/klhk-optimis-capai-target-zero-waste-2030

KLHK. (2024). KLHK Ajak Masyarakat “Gaya Hidup Minim Sampah” dalam Festival LIKE 2. Diambil 12 Januari 2025, dari https://ppid.menlhk.go.id/berita/siaran-pers/7818/klhk-ajak-masyarakat-gaya-hidup-minim-sampah-dalam-festival-like-2

Maryana, R., & Rachmawati, Y. (2013). Pengelolaan lingkungan belajar. Prenada Media.

Masruroh, M. (2018). Membentuk Karakter Peduli Lingkungan Dengan Pendidikan. Jurnal Geografi Gea, 18(2), 130–134. https://doi.org/10.17509/gea.v18i2.13461.g7942

Masykuroh, K., & Khairunnisa, K. (2022). Pengembangan Media Video Animasi Mengenal Sampah untuk Membangun Karakter Peduli Lingkungan Anak Usia Dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 8(2), 220–228.

Mudana, I. G. A. M. G. (2019). Membangun karakter dalam perspektif filsafat pendidikan Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Filsafat Indonesia, 2(2), 75–81.

Munawaroh, S., Fahmi, A. I., & Thosin, D. (2023). Meningkatkan Peduli Lingkungan Kebersihan Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Penyediaan Tempat Sampah Sesuai Jenisnya di Paud Al-Qudwah. Plamboyan Edu, 1(3), 245–256.

Nabila, S. U., Lestari, G. D., & Yulianingsih, W. (2023). Pembiasaan Nilai-Nilai Kepedulian Lingkungan pada Anak Usia Dini melalui Prinsip Pembelajaran. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1105–1118. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3859

Rahayu, H., Yetti, E., & Supriyati, Y. (2020). Meningkatkan kreativitas anak usia dini melalui pembelajaran gerak dan lagu. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 832–840.

Rahman, M. (2021). Faktor penyebab dan dampak serta kebijakannya terhadap permasalahan pencemaran sampah. https://doi.org/10.31219/osf.io/x6dve

Rehing, K. N. (2022). Teori Pembelajaran Sosial Albert Bandura dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini.

Rustan, K., Agustang, A., & Idrus, I. I. (2023). Penerapan Gaya Hidup Zero Waste Sebagai Upaya Penyelamatan Lingkungan di Indonesia. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 2(6), 1763–1768. https://doi.org/10.54443/sibatik.v2i6.887

Sholihah, K. K. A., & Hariyanto, B. (2020). Kajian tentang pengelolaan sampah di Indonesia. Swara Bhumi, 3(03), 1–9.

Suyadi, & Ulfah, M. (2013). Konsep Dasar PAUD. Bandung: PT. RemajaRosdakarya.

Tatminingsih, S., & Cintasih, I. (2016). Hakikat anak usia dini. Perkembangan dan konsep dasar pengembangan anak usia dini, 1, 1–65.

Wardi, J., Liviawati, L., & Putri, G. E. (2024). Pengenalan Konsep Zero Waste Dengan Prinsip 3R (Reduce, Reuse Dan Recycle) Sejak Dini di Madrasah Tsanawiyah Diniyyah Puteri Pekanbaru. Diklat Review: Jurnal manajemen pendidikan dan pelatihan, 8(1), 88–94. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v8i1.1615

Warmansyah, J., Utami, T., Faridy, F., Marini, T., & Ashari, N. (2023). Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Bumi Aksara. Diambil dari https://books.google.co.id/books?id=aYLeEAAAQBAJ

Widiastuti, S., Harun, H., Cholimah, N., & Tjiptasari, F. (2024). Implementasi nilai karakter melalui pembelajaran proyek untuk anak usia dini pada kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(1), 85–109.

Wiyani, N. A. W., & Barnawi. (2012). Format paud (pendidikan anak usia dini): Konsep, karakteristik, & implementasi pendidikan anak usia dini / Novan Ardy Wiyani & Barnawi ; editor, Meita Sandra. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2025-03-01

How to Cite

Lily Nur Indah Sari, & Prastyo, D. (2025). Educators’ Strategies in Introducing Zero Waste to Children Aged 5-6 Years at NU Sumedangan Muslimat Kindergarten, Pademawu District, Pamekasan Regency. JCE (Journal of Childhood Education), 9(1), 01–14. https://doi.org/10.30736/jce.v9i1.2337