Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Karakter Tanggung Jawab Anak Di Taman Kanak-Kanak Kecamatan Patamuan Kabupaten Padang Pariaman
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v7i2.1723Keywords:
Pola asuh, Karakter, Tanggung Jawab, Anak Usia Dini,Abstract
Karakter tanggung jawab perlu di tanamkan kepada anak sejak dini, sebab hal inioakan sangat bermanfaat bagiokehidupan anak diomasa depan. Penanaman karakter tanggung jawab tidak lepas dari pengasuhan orang tua. Penelitianiini bertujuanountuk mengetahuiohubungan antara polaoasuh orangotua dengan karakter tanggung jawab anakodi Taman Kanak-Kanak Kecamatan Patamuan Kabupaten Padang Pariaman. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan pendekatan analisis deskriptif korelasional. Sampel dalam penelitianoini yaituiorang tua anak dioTaman Kanak-kanakoKecamatan PatamuanoKabupaten Padang Pariaman dengan pendidikan terakhir ≤SMA yangiberjumlahi50 orang. Instrumentipenelitian yangidigunakan adalah angketopola asuh orangotua yang terdiriidari 21 pernyataan dan angket karakter tanggung jawabopada anakoyang memiliki 12opernyataan. Dataodianalisis dengan teknik statisticodeskriptif dan teknik PearsoniProduct Moment dengan bantuanoprogram SPSSoFor Windowso26.0. Hasilipenelitian didapatkan koefisien korelasi r=0,448 dengan taraf signifikansi 0,001 dengan tingkat hubungan sedang. Makaodapat disimpulkanobahwa terdapat hubunganoyang signifikanoantara pola asuhoorang tua dengan karakter tanggung jawab pada anak.References
Annarisa, E., & Djaelani, M. P. (2014). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Tanggung Jawab Pelaksanaan Tugas Sekolah Di TK Islam Bakti IV Pekalongan Tahun Ajaran 2013/2014 . Doctoral Dissertation.
Ariyanto, F. L. T. (2016). Perilaku Sosial Anak Usia Dini di Lingkungan Lokalisasi Guyangan (Studi Kasus pada Anak Usia 5-6 Tahun). Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 3(1), 28–38.
Evany, A. (2014). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Tanggung Jawab Pelaksanaan Tugas Sekolah Di TK Islam Bakti IV Pekalongan Tahun Ajaran 2013/2014.
Farida, N., & Friani, D. A. (2018). Manfaat interaksi teman sebaya terhadap perilaku sosial anak usia dini di RA Muslimat NU 007 Gandu 1 Mlarak Kabupaten Ponorogo Provinsi Jawa Timur. JURNAL SOSIAL: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 19(2), 169–175.
Hairuddin, & Eni K. (2014). Membentuk Karakter Anak di Rumah. Elex Media Komputindo.
Haryani, R. I. , Yulsyofriend, Y., & Jaya, I. (2019). Pembentukan Karakter Tanggung Jawab di Taman Kanak-Kanak Islam Budi Mulia Padang. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 105–114.
Hurlock, & B Elizabeth. (2005). Perkembangan Anak (Vol. 2). Erlangga.
Kantun, & Wayan. (2022). Pengembangan Jati Diri. IPB Press.
Kasiana, N., & Miranda, D. (2022a). HUBUNGAN POLA ASUH ORANG TUA DENGAN TANGGUNG JAWAB DI TK BRUDER MELATI PONTIANAK. 11. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i10.58913
Kasiana, N., & Miranda, D. (2022b). HUBUNGAN POLA ASUH ORANG TUA DENGAN TANGGUNG JAWAB DI TK BRUDER MELATI PONTIANAK. 11. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i10.58913
Lickona, & Thomas. (2013). Mendidik Untuk Membentuk Karakter: Bagaimana Seklah Dapat Mengejarkan Sikap Hormat dan Tanggung Jawab. Bumi Aksara.
Maghfiroti, & Hanim Aulia. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Perkembangan Sikap Tanggung jawab Anak Di Desa Paren Jepara. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 5(6), 1314–1337.
Mardiah, L. Y., & Ismet, S. (2021). Dampak pengasuhan otoriter terhadap perkembangan sosial anak. JCE (Journal of Childhood Education), 5(1), 82–95.
Munadharah, N. (2022). POLA ASUH ORANG TUA DALAM MEMBENTUK KARAKTER TANGGUNG JAWAB PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI DESA RUKOH KOTA BANDA ACEH. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3).
Muslich, & Masnur. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. PT Bumi Aksara.
Salsabila, J., & Tarigan, N. (2021). Studi Tentang Sikap Tanggung Jawab Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Fajar Cemerlang Sei Mencirim. Jurnal Golden Age, 5(1), 111–118.
Tridhonanto, A., & Agency, B. (2014). Mengmbangkan Pola Asuh Demokratis. PT Elex Media Komputindo.
Wulan Agustin, R. (2021). Implementasi Pola Asuh Orang Tua dalam Menanamkan Sikap Tanggung Jawab Anak Usia Dini di Dusun Sumberejo Desa Lembeyan Wetan Kecamatan Lembeyan Magetan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.