PELAKSANAAN GYMNASTIC CLASS PADA PENGEMBANGAN MOTORIK KASAR ANAK USIA DINI DI KIDDY LAND PADANG
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v6i1.796Keywords:
Gymnastic class, Pengembangan motorik kasar anak,Abstract
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh penemuan peneliti terhadap keunikan pengembangan motorik kasar anak usia dini di sebuah Pendidikan Anak Usia Dini Kota Padang yaitu Kiddy Land. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pelaksanaan gymnastic class pada pengembangan motorik kasar anak usia dini di Kiddy Land Padang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Informan penelitian adalah Kepala Sekolah dan trainer gymnastic class Kiddy Land Padang. Teknik pengumpulan data yang digunakan berupa observasi, wawancara dan dokumentasi. Adapun teknik analisis data yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Sedangkan, teknik pengabsahan data yang digunakan berupa teknik triangulasi data. Dari penelitian didapatkan hasil bahwa pelaksanaan gymnastic class pada pengembangan motorik kasar anak usia dini di Kiddy Land Padang telah terlaksana dengan baik yang dilakukan sesuai perencanaan yang sudah dirancang sebelum pelaksanaan kegiatan. Dengan demikian kegiatan gymnastic class sangat baik untuk pengembangan motorik kasar anak usia dini.
Â
References
Acarya, D. (2021). Pembelajaran Pendidikan Agama Hindu untuk Menembus Portal Revolusi Industri 4.0 (1st ed.). Nilacakra. https://www.google.co.id/books/edition/Dharma_Acarya_Pembelajaran_Pendidikan_Ag/nz0oEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=Pembelajaran+Pendidikan+Agama+Hindu+untuk+Menembus+Portal+Revolusi+Industri+4.0&printsec=frontcover
Adriyani, F. (2012). Dr.Olahraga Menjelaskan Senam Lantai (Tim Editor BP (ed.); 1st ed.). Balai Pustaka. https://doi.org/979-690-877-8
Ahsanah, A. (2018). Implementasi Nilai Karakter Melalui Metode Bernyanyi untuk Anak Usia Dini di TK Satya Dharma Sudjana Kecamatan Bandar Mataram Kabupaten Lampung Tengah. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Desmalia. (2017). Mengembangkan Motorik Kasar Anak Usia Dini Melalui Permainan Melempar dan Menangkap Bola di TK Dharma Wanita Kenali Lampung Barat. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Dilla, R. F. (2019). Penilaian Aspek Pengetahuan Melalui Jenis Penilaian Tes Di Tk Al-Fadhillah Kabupaten Sleman Diy. Jurnal Kajian Anak (J-Sanak), 1(01), 94–109. https://doi.org/10.24127/j-sanak.v1i01.13
Fitri, A. (2019). Kegiatan Pengembangan Motorik Kasar di Taman Kanak-kanak Kartika 1-63 Padang. Universitas Negeri Padang.
Handika, T. dkk. (2016). Hubungan Kemampuan Motorik dengan Keterampilan Bermain Bola Voli pada Mahasiswa Program Studi PENJASKESREK FKIP UNSYIAH Angkatan 2013. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Jasmani, Kesehatan Dan Rekreasi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unsyiah, Volume 2(4), 270 – 281.
Indrijati, H. (2016). Psikologi Perkembangan dan Pendidikan Anak usia Dini (1st ed.). Kencana. https://www.google.co.id/books/edition/Psikologi_Perkembangan_dan_Pendidikan_An/AuG2DwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=Psikologi+Perkembangan+dan+Pendidikan+Anak+usia+Dini&printsec=frontcover
Ismail, I. (2020). Asesmen dan Evaluasi Pembelajaran. Cendekia Publisher.
Khadijah, N. A. (2020). Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini Teori dan Praktik (1st ed.). Kencana. https://www.google.co.id/books/edition/Perkembangan_Fisik_Motorik_Anak_Usia_Din/Bf72DwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=Perkembangan+Fisik+Motorik+Anak+Usia+Dini+Teori+dan+Praktik.&printsec=frontcover
Khasanah, U. (2020). Pengantar Microteaching. Deepublish.
Makhmudah, S., Anggraini, F. S., & FN, A. A. (2020). Perkembangan Motorik AUD (Guepedia (ed.)). Guepedia.
Masyrofah. (2017). Model Pembelajaran Montessori Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 2(2), 105–116.
Mukhlisa, N. (2020). Penerapan Permainan Papan Titian dalam Mengembangkan Motorik Kasar pada Anak Usia Dini. Educhild, Volume 2(1), 65–75.
Muriyan, O. (2018). Mengembangkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia Dini 4-5 Tahun Melalui Gerakan-Gerakan Senam di TK Negeri Pembina Kalianda Lampung Selatan. Skripsi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Prasetiawan, A. Y. (2019). Perkembangan Golden Age dalam Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6, 100–114.
Putri, S. M. (2019). Pengembangan Motorik Kasar Anak Melalui permainan Tradisional Engklek di Raudhatul Athfal Ummi Desa Tebat Gunung Kecamatan Semidang Alas Maras Kabupaten Seluma. Institut Agama Islam Negeri Bengkulu.
Putri, S. U. (2019). Pembelajaran Sains Anak Usia Dini. UPI Sumedang Press.
Ridwan, R., & Awaluddin, A. F. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 13(1), 56–67. https://doi.org/10.30863/didaktika.v13i1.252
Rukajat, A. (2018). Teknik Evaluasi Pembelajaran. Deepublish.
Suryana, D. (2018). Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak (1st ed.). Kencana.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.