Pemanfaatan Loose Parts Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Simbolik Dan Motorik Halus Anak PAUD Tiara Madani Caruban.

Authors

  • Lilik Yuni Narwati Universitas Dr. Soetomo, Surabaya
  • Sucipto Universitas Dr. Soetomo, Surabaya
  • Soesiana Tri Eka Silver Universitas Dr. Soetomo, Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.30736/jce.v8i1.2165

Keywords:

Loose parts, Simbolic thinking, Fine Motor Skills

Abstract

The use of media in learning is an important part of providing stimulation to early childhood students in order to improve their abilities. The ability that is not limited to cognitive aspects but also other aspects to lead children to enter the next basic education. The aim of this study was to determine the effect of using loose parts media on increasing children's symbolic thinking skills and fine motor skills. This study is a quasi-experiment using a single group design with pretest and posttest. The ability indicators used are based on Permendikbud No. 137/2014. The research population also as sample was 20 students 5-6 years old in PAUD Tiara Madani, Academic Period: 2022-2023. Data analysis used paired sample t-test and N-gain. The results of the hypothesis test for the treatment effect on symbolic thinking skills obtained p value= 0.00 (<0.05) and N-gain= 0.6354 (moderate category) and the treatment effect on fine motor skills obtained p value= 0.00 (<0.05) and N-gain= 0.6233 (moderate category). From this study it can be concluded that the use of Loose Parts media has a significant effect on students' symbolic thinking skills and fine motor skills.

References

Anhusadar, L.O & Islamiyah. 2020. Persepsi Mahasiswa PIAUD Terhadap Kuliah Online di Masa Pandemi Covid 19. Kindergarten: Journal of Islamic Early Childhood Education Vol. 3 (01). 44-56. DOI: http://dx.doi.org/10.24014/kjiece.v3i1.9609.

Bredekamp, S. 1997. Developmentally Appropriate Practice in Early Childhood Programs. Washington: NAEYC

Hartini, P. 2012. Peningkatan Kemampuan Matematika Anak Melalui Media Permainan Memancing Angka di Taman Kanak – Kanak Fatimah Bukareh Agam. Jurnal Pesona PAUD.Vol. 1 (1). http://ejournal.unp.ac.id

Kasali, R. 2019. Meningkatkan Perkembangan Kognitif pada Anak Usia Dini Melalui Alat Permainan Edukatif. Jurnal PG- PAUD Trunojoyo.

Meida, A.P., Wulandari, C., & Febriastuti A.R. 2021. Implementasi Pendekatan Pembelajaran Steam Bermain Loose Part Dalam Mengembangkan Keterampilan Abad 21 Pada Anak Usia Dini. Jurnal Islamic Early Childhood Education.

Mulyasa. 2012. Manajemen PAUD. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nisak, S.U.C. 2022. Mengenalkan Konsep Bilangan pada Anak Usia Dini menggunakan Media Loose Part. https://www.kompasiana.com/silvianing/639367e108a8b54dd95d7bc3/mengenalkan-konsep-bilangan-pada-anak-usia-dini-menggunakan-media-loose-part?page=2.

Nurfadilan, Nurmalina, & Amalia, R. 2020. Kemampuan Motorik Halus Dengan Kegiatan Kolase Dengan Bahan Loose Part Pada Anak Usia Dini 4-6 Tahun di Bangkinang Kota. Journal of Teacher Education2 (1). Hlm. 224-230.

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.

Primayana, H. K. 2020. Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Berbantuan Media Kolase Pada Anak Usia Dini. Purwadinata: Jurnal Agama dan Budaya, 4(1), hlm. 91-100.

Puspita, A. W. 2019. Penggunaan Loose Parts Dalam Pembelajaran Dengan Muatan STEM. Journal of Pendidikan Non Formal 21 (2), hal. 17-30. doi: JPNF_EDISI_2_201920200511-119735-omw81l-with-cover-page-v2.pdf (d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net)

Sari, N., Nurvianti, R., & Puspitasari, E. 2016. Pengaruh Permainan Kereta Angka Terhadap Kemampuan mengenal Konsep Bilangan Pada Anak Usia 4 – 5 Tahun di PAUD Lestar Kecamatan Kemuning Kabupaten Indragiri Hilir, Riau. Universitas Riau

Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Kencana

Susanto, A. 2012. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Siantajani, Y. 2020. Loose Part Material Lepasan Otentik Stimulasi PAUD. Semarang: PT Sarang Seratus Aksara.

Witri, R.I., Sulistiani, I.R., & Dewi, M.S. 2020. Penerapan Media Loose Parts Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Dan Mengenal Konsep Bilangan Pada Anak Kelompok A Di Ra Bina Amanah, Dewantara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Volume 2 Nomor 2 Tahun 2020. Pendidikan Islam Anak Usia Dini Universitas Islam Malang.

PlumX Metrics

Published

2024-08-19

How to Cite

Narwati, L. Y., Sucipto, & Silver, S. T. E. (2024). Pemanfaatan Loose Parts Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Simbolik Dan Motorik Halus Anak PAUD Tiara Madani Caruban. JCE (Journal of Childhood Education), 8(1), 66–74. https://doi.org/10.30736/jce.v8i1.2165