HUBUNGAN DAMPAK SMARTPHONE TERHADAP POLA ASUH ORANG TUA
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v5i2.591Keywords:
smartphone, pola asuh orang tua anak usia 1-3 tahun,Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Hubungan Dampak Smartphone Terhadap Pola Asuh Orang tua Anak Usia 1-3 Tahun di Desa Pulo Kecamatan Ciruas Kabupaten Serang Banten. Metode penelitian ini menggunakan metode korelasional dengan pendekatan kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini yaitu orang tua yang memiliki anak usia 1-3 tahun yang ada di Desa Pulo. Dan teknik sampel yang digunakan yaitu teknik cluster sampling. Jumlah sampel yang diambil yaitu 30 orang tua yang ada di satu kampung dari Desa tersebut yaitu Kampung Jalud Desa Pulo Kecamatan Ciruas Kabupaten Serang Banten. Berdasarkan teknik pengumpulan data menggunakan skala pengujian validitas dan reliabelitas instrumen, uji normalitas, uji linieritas,uji korelasi, dan uji unvariat yang diolah dengan bantuan SPSS 22,0 for windows. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan sebagai berikut terdapat korelasi yang sedang antara dampak smartphone terhadap pola asuh orang tua hal tersebut dapat dilihat dari uji korelasi dengan nilai 0,422 yang berada pada interpretasi 0,40-0,599. Menurut hasil uji hipotesis diketahui bahwa nilai 0,422˃0,361. Sehingga dapat ditarik kesimpulan H0 di tolak dan Ha di terima. Yang berarti “terdapat hubungan yang signifikan antara dampak smartphone terhadap pola asuh orang tua anak usia 1-3 tahun di Desa Pulo Kecamatan Ciruas Kabupaten Serang Banten.
References
Adawiah, R. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak. Pendidikan, 7, 33–48.
Anisa, S. (2005). Kontribusi Pola Asuh Orang tua terhadap Kemandirian Siswa Kelas II SMA Negeri 1 Balapulang Kabupaten Tegal Tahun Pelajaran 2004/2005. Universitas Negeri Semarang.
Aslan, A. (2019). Peran Pola Asuh Orangtua di Era Digital. Jurnal Studia Insania, 7(1), 20. https://doi.org/10.18592/jsi.v7i1.2269
Atmosiswoyo dan Subyakto. (2002). Anak Unggul Berotak Prima. Gramedia Pustaka Utama.
Dariyo, A. (2004). Psikologi Perkembangan Remaja. Ghalia Indonesia.
Desmita. (2012). Psikologi Perkembangan. Remaja Rosdakarya.
Euis, S. (2004). Mengasuh Anak dengan Hati. PT Elex Media Komputindo.
Fitria, N. (2016). Pola Asuh Orang Tua Dalam Mendidik Anak di Era Digital. Jurnal Fokus Konseling, 2(2), 99–115. http://ejournal.stkipmpringsewu-lpg.ac.id/index.php/fokus
Harun, I. (2015). Efektifitas Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan Islam, 1, 175–190.
Hurlock, E. (2002). Perkembangan Anak. Erlangga.
Ilahi, M. T. (2013). Quantum Parenting: Kiat Sukses Mengasuh Anak Secara Efektif dan Cerdas. Katahati.
Juniver, Mokalu, V., Mewengkang, N. N., & Tangkudung, J. P. M. (2016). Dampak Teknologi Smartphone Terhadap Perilaku Orang Tua di Desa Touure Kecamatan Tompaso. Acta Diurna, 5(1), 1–9.
Lathifah, Z. K., & Yusniar, E. (2017). Pengaruh pola asuh orang tua terhadap motivasi belajar siswa kelas iv sdn tarikolot 06 Bogor. Education Scienties, 01, 107–115.
Mansur. (2005). Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam. Pustaka pelajar.
Morrison, G. (2012). Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Indeks.
Muallifah. (2009). Pola Asuh Anak di Panti Asuhan. Balai Pustaka.
Rakhmah, S. N. (2016). Pembuatan Aplikasi E-Hadits Pada Smartphone Berbasis Java Eclipse. Simnasiptek 2016, 1(1), 62–72.
Rudiyana. (2012). Dampak Penggunaan Smartphone pada Perilaku Remaja di SMA Kesatuan 1 Samarinda. Ilmu Komunikasi Fisip, 2, 181–190.
Setiawan, R. (2017). Kebebasan Ekspresi Individual dalam Pembangunan Manusia Era Digital. 1.
Sofiani, I. K., & Sumarni, T. (2020). Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Bias Gender dalam Pola Asuh Orangtua pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi, 4(2).
Suwarno, W. (2009). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Ar-Ruzz Media.
Tatang S. (2012). Tatang S., 2012, Ilmu Pendidikan, Cet. 1, Bandung: CV. Pustaka Setia. (1st ed.). CV. Pustaka Setia.
Tridhonanto, A. & A. B. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokrasi. PT Elex Media Komputindo.
Waty, L. P., & Fourianalistyawati, E. (2018). Dinamika Kecanduan Telepon Pintar (Smartphone) Pada Remaja Dan Trait Mindfulness Sebagai Alternatif Solusi. Seurune Jurnal Psikologi Unsyiah, 1(2), 84–101. https://doi.org/10.24815/s-jpu.v1i2.11573
Wibowo, A. G. (2015). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah. Pustaka pelajar.
Williams, B.K. and Sawyer, S. C. (2011). Using Information Technology: A Practical Introduction to Computers & Communications (9th ed.). McGraw-Hill.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.