KONSTRUKSI KELEMBAGAAN PENDIDIKAN ISLAM: EKSISTENSI DAN RELEVANSI MENDIDIK ANAK USIA DINI
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v5i2.724Keywords:
Pendidikan Islam, Guru, Anak Usia Dini,Abstract
Konstruksi kelembagaan pendidikan Islam meliputi beberapa bentuk, bentuk pertama, pendidikan oleh diri sendiri. Kedua, pendidikan oleh lingkungan. Ketiga, pendidikan oleh orang lain. Metode penelitian dalam artikel ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis analisis deskriptif dengan merujuk pada sumber-sumber referensi sesuai dengan tema yang berhubungan. Pendidikan Islam memandang guru sebagai titik pusat pendidikan yang memiliki beberapa istilah. Mu’allim lebih menekankan atas guru itu sebagai pengajar, penyampai ilmu dan pengetahuan. Mu’addib menekankan guru sebagai pembina akhlak dan moralitas siswanya supaya kelak menjadi teladan bagi orang lain. Murabbi mengandung arti mengembangkan dan memelihara aspek jasmani dan rohani murid dengan menambahkan sifat kasih sayang guru harus memiliki adab yang baik yang akan digunakan sebagai contoh siswanya agar mereka meniru apa yang dilakukan gurunya dan dikatakan gurunya. Substansi pendidikan Islam merupakn Sumber pendidikan Islam yaitu Al Qur’an dan as Sunnah dengan menggunakan dasar pendidikan Islam meliputi dasar Ibadah, dasar Syariat (cara untuk mengajarkan ajaran agama Islam) dan dasar rasional (pembelajaran kehidupan manusia beserta alam sekitarnya)References
Abdullah, M. Y. (2006). Studi Islam Kontemporer. Jakarta: Amzah.
Asy’ari, M. K. (2014). Metode Pendidikan Islam. Qathruna, 1(1), 193–205.
Baharuddin, H., Umiarso, & Minarti, S. (2011). Dikotomi Pendidikan Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Daulay, H. P. (2009). Dinamika Pendidikan Islam di Asia Tenggara. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamas, N. (2009). Dinamika Pendidikan Islam di Indonesia Pascakemerdekaan. Jakarta: Rajawali Pers.
Fikri, M. (2011). KONSEP PENDIDIKAN ISLAM ; Pendekatan Metode Pengajaran. Islam Futura, 11(1), 116–128.
Indrioko, E. (2015). Membangun Citra Publik dalam Lembaga Pendidikan Islam. Universum, 9(2), 265–274.
Jumbulati, A. al, & Tuwaanisi, A. F. at. (2002). Perbandingan Pendidikan Islam; Dirasatun Muqaaranatun fit-Tarbiyyatil Islamiyah. (H. M. Arifin, Ed.). Jakarta: PT Rineka Cipta.
Meria, A. (2012). Pendidikan Islam di Era Globalisasi dalam Membangun Karakter Bangsa. Al Ta’lim, 1(1), 87–92.
Mohammad, O. (1979). Falsafah Pendidikan Islam. (H. Langgulung & A. S. Broto, Eds.). Jakarta: Bulan Bintang`.
Nata, H. A. (2013). Kapita Selekta Pendidikan Islam; Isu-isu Kontemporer tentang Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Pers.
Purwanto, Y. (2015). Analisis Terhadap Metode Pendidikan Menurut Ajaran Al Qur’an dalam Membentuk Karakter Bangsa. Ta’lim; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(1), 17–36.
Rizal, A. S. (2016). Ilmu Sebagai Substansi Esensial dalam Epistemologi Pendidikan Islam. Ta’lim; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 14(1), 1–17.
Rozi, M. A. F. (2016). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Islam. Edukasi, 4(2), 322–336.
Sa’adi. (2011). A Survey on the Development of Islamic Higher Education in Indonesia : An Epistemological Review. IJIMS; Indonesian Journal of Islam and Muslim Society2, 1(1), 151–169.
Safrony, M. L. (2013). Al Ghazali Berbicara tentang Pendidikan Islam. Malang: Aditya Media Publishing.
Salim, M. H., & Kurniawan, S. (2012). Studi Ilmu Pendidikan Islam. Jogjakarta: Ar Ruzz Media.
Sudiyono, H. M. (2009). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Susanto, A. (2009). Pemikiran Pendidikan Islam. Jakarta: Amzah.
Tafsir, A. (2013). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tobroni. (2008). Pendidikan Islam; Paradigma Teologis, Filosofis, Spiritualitas. Malang: UPT Penerbitan Universitas Muhammadiyah Malang.
Witanti, F. N. (2016). Revitalisasi Madrasah sebagai Lembaga Pendidikan Integratif-Alternatif. Tarbiyatuna, 7(1), 82–93.
Zuhdiyah. (2015). Respon Yayasan Pesantren terhadap Globalisasi: Studi Kasus Yayasan Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang Jawa Timur. Tadrib, 1(7), 1–19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.