STRATEGI PENCITRAAN DAN PEMASARAN LEMBAGA PAUD

Authors

  • Sumiyati Sumiyati Institut Pesantren Mathali’ul Falah Pati
  • Nurkhosi’in Nurkhosi’in Institut Pesantren Mathali’ul Falah Pati

DOI:

https://doi.org/10.30736/jce.v3i1.92

Keywords:

Marketing, Early Childhood Education,

Abstract

This research examines the imaging or marketing strategy of Early Childhood Education institutions. Research uses a qualitative approach by emphasizing the quality of data in the field. An important factor influencing the success or existence of an institution is marketing. The results of this research indicate that marketing is the spearhead of the survival of Early Childhood Education institutions. Because marketing activities carried out well will produce good profits. The findings of this study indicate that; First, marketing activities are the main activities that must be carried out by all members involved in the organization. In TK Aisyiyah 02 Pati, both teachers, employees, parents of students and even students are part of those involved in marketing activities. Both marketing activities highlight product excellence. The products intended for Early Childhood Education services, especially in TK Aisyiyah 02 Pati, are educational facilities both physical and non-physical and the quality of Human Resources developed.

References

A. Usmara, Strategi Baru Manajemen Pemasaran, Jogjakarta: Amara Books, 2003, hlm. 216.

Data Profile Sekolah TK Aisyiyah 02 Pati Tahun 2018.

David Wijaya, Pemasaran Jasa Pendidikan, Jakarta : Salemba Empat, 2012..

Dinas Pendidikan Kabupaten Pati, Data Angka Partisipasi Kasar PAUD Kabupaten Pati 2016.

Dokumen Profil TK Aisiyah 02 Kranggan Pati Dikutip Tanggal 18 Maret 2019.

Freddy Rangkuti, Analisis Swot: Teknik Membedah Kasus Bisnis – Reorientasi Konsep Perencanaan Strategis Untuk Menghadapi Abad 21, Jakarta:Gramedia Pustaka Utama, 1997.

Fuad Amsyari, Strategi Perjuangan Umat Islam Indonesia, Bandung: Mizan, 1990.

Imam Machali, The Handbook of Education Management. Yogyakarta: Magister Pendidikan Islam Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, 2015.

Inayatul Ulya, Pendidikan Berbasis Kesetaraan Gender, Jurnal JIE Volume 1 No. 2 Oktober 2012.

Irham Fahmi, Managemen Strategis Teori dan Aplikasi, Bandung, 2014.

John Bryson, . M.2007. Perencanaan Strategis Bagi Organisasi Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.

Kata pengantar Abdurrahman Mas’ud, dalam Mansur, Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009, vii.

Lexy J. Moeloeng, M.A., Metodologi Penelitian Kualitatif, PT Remaja Rosdakarya, Bandung, 2008.

Marzuki, Metodologi Riset, Yogyakarta: Bagian Penerbitan Fakultas Ekonomi-UII, 1983.

Mulyana, Reformasi Marketing Sekolah, Surabaya: Bening Pustaka, 2012, Viii.

Nur Asaroh, Strategi Penghimpunan Dana Pada Produk Simpanan El Amanah Dengan Akad Wadi’ah Yad Dhamanah Di Bmt Amanah Kendal, UIN Walisongo Semarang, 2015.

Nur Khosi’in, Dakwah Akhlak Melalui Literasi, Jurnal JIE Volume IV No. 1 April 2015.

Nurtanio Agus Purwanto, Mengembangkan Kreatifitas Pendidik di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Kemitraan dengan Masyarakat (Jurnal, FIP Universitas Negeri Yogyakarta, 2014).

Philip Kotler, Manajaemen Pemasaran, Edisi Milenium, PT Indeks: Jakarta, 2004.

__________, Manajemen Pemasaran: Analisis, Perencanaan, Implementasi dan Pengendalian (Jakarta: Erlangga, t.t. ), Edisi ke Enam.

Sindhunata, editor. Menggagas Paradigma Baru Pendidikan.Yogyakarta: Kanisius, 2000.

Sofjan Assauri, Manajemen Pemasaran, Jakarta : PT Raja Grafindo Persada, 2010.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan, Alfabeta, Bandung, 2016.

Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik,Edisi Revisi, Jakarta: PT Rineka Cipta, 2002.

Sukristono, Perencanaan Strategi Bank. Jakarta: Ghalia indonesia, 1992.

Sumiyati, Mengenalkan Pengelolaan Keuangan Sejak Dini, Jurnal JIE Volume V No. 1 Juni 2017.

Supriono, Manajemen Strategi dan Kebijakan Bisnis, Yogyakarta: BPFE, 1985.

Suvidian Elytasari, Strateti Pemasaran Jasa Pendidikan, Jurnal Warna Volume 1, Nomor 1, Juni 2017.

Suyadi, Dasar-Dasar Pemikiran Menuju Ilmu Neurosains Pendidikan Islam (Optimalisasi Potensi Otak dalam Pembelajaran Anak Usia Dini), Disertasi, PPS UIN SUKA, 2015.

Tjiptono,F, & Diana, A. Prinsip dan Dinamika Pemasaran, J&J Learning Yogyakarta, 2012.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2020-03-06

How to Cite

Sumiyati, S., & Nurkhosi’in, N. (2020). STRATEGI PENCITRAAN DAN PEMASARAN LEMBAGA PAUD. JCE (Journal of Childhood Education), 3(2), 124–138. https://doi.org/10.30736/jce.v3i1.92