PERAN GURU BIMBINGAN DAN KONSELING DALAM MENINGKATKAN KESEJAHTERAAN PSIKOSOSIAL SISWA DI SMP DARUTTAQWA DAHANREJO KEBOMAS GRESIK

Authors

  • Moh. Sulthonul Muhid Universitas Qomaruddin Gresik, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30736/ktb.v8i2.2199

Keywords:

The Role of Counseling Guidance Teachers,, Student Psychosocial

Abstract

This research aims to explore the role of guidance and counseling teachers in overcoming psychosocial problems caused by bullying and high-achievement competition among teenagers. They are prepared using descriptive qualitative methods by collecting data through observation, questionnaires, interviews, and documentation. The research results confirm that guidance and counseling services are integral to school efforts to help students achieve optimal academic success and psychosocial well-being. The role of Guidance and Counseling teachers is vital in providing psychosocial support to students. They are responsible for helping students face various emotional challenges and building the social skills needed in everyday life. Internal and external factors influence students' psychosocial well-being. Schools and parents need to work together to create a supportive environment and help students develop practical coping skills to deal with the stress and problems they face.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriati, N., & Rizki, S. (2016). Hubungan Antara Kesejahteraan Psikologis Dengan Kecenderungan Bullying Pada Siswa. Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(2).

Arikunto & Suharsimi, Prosedur Penelitian, (Jakarta: PT Rineka Cipta, 2006).

Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Daring.,”.

Chuzaifah, Yuniyanti. (2018). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.,”.

Corey, G. (2016). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy. Cengage Learning.,”.

D. Ketut Sukardi, Dasar-Dasar Bimbingan Dan Penyuluhan Di Sekolah (Surabaya: Usaha Nasional, 2009).

Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia. (Tahun Tidak Disebutkan). Pedoman Pelaksanaan Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Menengah Pertama. Diakses Dari: Http://Bsd.Pendidikan.Id/Data/Bimbingan_dan_konseling/Buku_Pedoman_Pelaksanaan_BK_di_SMP.Pdf.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2014). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Dokumen SMP Daruttaqwa Dahanrejo Kebomas Gresik Tahun 2023-2024.

Hamidi, Metode Penelitian Kualitatif: Aplikasi Praktis Pembuatan Proposal Dan Laporan Penelitian, (Malang:UMM Press, 2004).

Hayes, R. L., & Watt, J. D. (2004). Dictionary of Psychology. Routledge.

Keyes, C. L. M. (2005). Mental Illness and/or Mental Health? Investigating Axioms of the Complete State Model of Health. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73(3).

Maryadi, Dkk, Pedoman Penulisan Skripsi FKIP, (Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2010).

Moleong, Lexy J. “Metodologi Penelitian Kualitatif.” (No Title), 1989.

Mu’awanah, Elfi, Bimbingan Dan Konseling Islam Di Sekolah Dasar. (Jakarta: PT Bumi Aksara, 2012).

Muhammad Fathurrohman Dan Sulistyorini, Meretas Pendidikan Berkualitas Dalam Pendidikan Islam (Yogyakarta: Teras, 2012).

Mulyadi, Bimbingan Konseling Di Sekolah Dan Madrasah (Jakarta : Prenadamedia Group, 2016).

Nasution, M. A. (2017). Psikologi Kesejahteraan. Jakarta: Rajawali Pers.

Nawawi Dan Martini, Instrumen Penelitian Bidang Sosial, (Yogjakarta: Gadjah Mada University Press, 1992).

Nihayah, C. Z. (2019). Kesejahteraan Psikososial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nurhudaya, S. (2017). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Mengatasi Masalah Remaja Di SMP Negeri 1 Tanjungsari. Jurnal Pendidikan, 18(2), 81-92.

Permendikbud Nomor 111 Tahun 2014 Tentang Bimbingan Dan Konseling Pada Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Menengah.

Prayitno Dan Erman Amti, Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling (Jakarta: Rineka Cipta, 2004.

Prayitno, Pelayanan Bimbingan Di Sekolah (Dasar-Dasar Dan Kemungkinan Pelaksanaan Di Sekolah-Sekolah Indonesia) (Padang: Galia Indonesia, 1975).

Purwoko, B. (2008). Kesejahteraan Psikologis Siswa Berpredikat Cerdas. Jurnal Ilmiah Psikologi Arkhe, 13(2).

Puspitasari, W., & Handoyo, S. (2016). Hubungan Antara Persepsi Terhadap Kesejahteraan Psikologis Dengan Kesejahteraan Psikologis Pada Guru Di SMA Kristen 1 Surakarta. Wacana Jurnal Psikologi, 8(2).

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On Happiness and Human Potentials: A Review of Research on Hedonic and Eudaimonic Well-Being. Annual Review of Psychology, 52(1).

Ryff, C. D., Keyes L.C.M., & Shmotkin, D. (2002). Optimizing Well-Being: The Empirical Encounter of Two Traditions. Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 82, No. 6.

Sarwono, S. (2015). Psikologi Remaja: Sebuah Pengantar. Jakarta: Rajawali Pers).

Savitri, W. C. (2016). Hubungan Antara Kesejahteraan Psikologis Dengan Motivasi Berprestasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Gadjah Mada. Jurnal Psikologi, 43(2).

Slameto, Bimbingan Di Sekolah (Jakarta: PT. Bina Aksara, 2006).

Soetjiningsih. (2003). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.).

Sugiyono, Prof. “Metode Penelitian Manajemen (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi (Mixed Methods), Penelitian Tindakan (Action Research, Dan Penelitian Evaluasi).” Bandung: Alfabeta Cv, 2016.

———. “Metode Penelitian Manajemen (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi (Mixed Methods), Penelitian Tindakan (Action Research, Dan Penelitian Evaluasi).” Bandung: Alfabeta Cv, 2016.

Supriyanto, A., & Hendrita, Y. (2018). Layanan Bimbingan Dan Konseling Klasikal Dalam Mengembangkan Kesejahteraan Psikologis Peserta Didik. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 3(2).

Suryabrata, Sumadi. “Metodelogi Penelitian.” Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1998, 24.

Suryabrata, Sumadi. (2017). Psikologi Kepribadian. Jakarta: Rajawali Pers.

Sutopo, Metodologi Penelitian Kualitatif, (Surakarta: UNS, 2006) Halaman 56-57,” 2006.

Tohirin, Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Dan Madrasah (Berbasis Integritas), (Jakarta: Rajawali Pers, 2011).

World Health Organization. (2014). Mental Health: A State of Well-Being. Diakses Dari: Https://Www.Who.Int/Features/Factfiles/Mental_health/En/,”.

PlumX Metrics

Published

2024-09-05

How to Cite

Sulthonul Muhid , M. (2024). PERAN GURU BIMBINGAN DAN KONSELING DALAM MENINGKATKAN KESEJAHTERAAN PSIKOSOSIAL SISWA DI SMP DARUTTAQWA DAHANREJO KEBOMAS GRESIK. Kuttab : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 8(2), 475–488. https://doi.org/10.30736/ktb.v8i2.2199