PENGEMBANGAN ALAT EVALUASI BERBASIS WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA
DOI:
https://doi.org/10.30736/ktb.v9i1.2413Keywords:
Learning Evaluation, Wordwall, earning Evaluation, wordwall, Pancasila Education, Interactive Learning, Student Engagement, Student EngagementAbstract
The selection of this evaluation tool has considerations. For example, learning materials, facilities or facilities available at school, so that the learning objectives that have been set can be achieved. This can be facilitated by developing a wordwall-based interactive learning evaluation tool on pancasila education subjects, material on pancasila values.”This research is“R&D research wich refers to the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) development model."The research subjects were 23 class III A” students in s trial at MI NU Metro, Lampung. “Validation carried out by material experts scores, namely 94% from media experts and 82% from material experts. Trials with student showed a significant increase in learning outcomes, with the averge score increasing from 75% (Pre-test) to 88% (Post-test). Feedback from teachers and student shows that wordwall based evaluation tools are practical, effective, and engaging. And can be deelared “Very Suitable” for use with class III A MI NU students to improve learning outcomes.
Downloads
References
Ariyanto, Muhammad Puji, and others, ‘Penggunaan Gamifikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa’, Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 5.1 (2023), pp. 1–10 <https://ejurnal.teknokrat.ac.id/index.php/jurnalmathema/article/view/2080/1089>
Asrul, Abdul Hasan Sarigih, and Mukhtar, Evaluasi Pembelajaran, Perdana Publishing, 2022 <http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf>
Auliya, Anisa, ‘Pengembangan Instrumen Evaluasi Berbasis Wordwall Untuk Mata Pelajaran Ipa Smp Kelas Vii’, IAIN Bengkulu, 2021, pp. 1–134
Fahrudin, Fahrudin, Ansari Ansari, and Ahmad Shofiyuddin Ichsan, ‘Pembelajaran Konvensional Dan Kritis Kreatif Dalam Perspektif Pendidikan Islam’, Hikmah, 18.1 (2021), pp. 64–80, doi:10.53802/hikmah.v18i1.101
Gandasari, Prisma, and Puri Pramudiani, ‘Pengaruh Aplikasi Wordwall Terhadap Motivasi Belajar IPA Siswa Di Sekolah Dasar’, Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3.6 (2021), pp. 3689–96, doi:10.31004/edukatif.v3i6.1079
INAYAH, NAILY, ‘Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Interaktif Berbasis Games Melalui Platform Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iii Di Min 3 Jember.’, 2024
Latifah, Umi, and Maryam Isnaini Damayanti, ‘Pengembangan Alat Evaluasi Pembelajaran Menggunakan Platform Wordwall.Net Untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar’, Pgsd, 10.6 (2022), pp. 1415–24
Lubis, Anggianna Putri, and Ishaq Nuriadin, ‘Efektivitas Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar’, Jurnal Basicedu, 6.4 (2022), pp. 6884–92, doi:10.31004/basicedu.v6i4.3400
Pendidikan, Fakultas Ilmu, and Fakultas Ilmu Pendidikan, ‘PENGEMBANGAN MEDIA INTERAKTIF BERBASIS WORDWALL PADA MATA PELAJARAN IPA GUNA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SD Abstrak’, pp. 931–40
Prastiwi, Yunita Eka Nur, and others, ‘Penilaian Dan Pengukuran Hasil Belajar Pada Peserta Didik Berbasis Analisis Psikologi’, Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhineka Tunggal Ika, 1.4 (2023), pp. 218–32 <https://journal.politeknik-pratama.ac.id/index.php/bersatu/article/view/293>
Putra, Yusuf Eka Setya, Putri Mahanani, and Khusnul Khotimah, ‘Pengembangan Soal Evaluasi Berbantuan Website Wordwall Pada Mata Pelajaran PPKn Materi Nilai-Nilai Pancasila Kelas’, Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 7.2 (2022), pp. 74–84, doi:10.17977/um027v7i22022p74-84
Riadi, Akhmad, ‘1593-4361-1-Pb’, Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 15.27 (2017), pp. 1–12
Salsabila, Elis Syifa, and others, ‘Pengembangan Media Pembelajaran Herbarium Ipa Di Mi/Sd’, J. Pendidikan Dan Pembelajaran, 11.11 (2022), pp. 2695–703, doi:10.26418/jppk.v11i11.59371
Setiawan, Hasrian Rudi, Arwin Juli Rakhmadi, and Abu Yazid Raisal, ‘Pengembangan Media Ajar Lubang Hitam Menggunakan Model Pengembangan Addie’, Jurnal Kumparan Fisika, 4.2 (2021), pp. 112–19, doi:10.33369/jkf.4.2.112-119
Suardita, I Gede Nesa, Ndara Tanggu Renda, and Ni Ketut Suarni, ‘Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd Negeri 1 Melaya’, MIMBAR PGSD Undiksha, 2.1 (2014), pp. 31–39
Sudiantini, Dian, and others, ‘Penggunaan Teknologi Pada Manajemen Sumber Daya Manusia Di Dalam Era Digital Sekarang’, Digital Bisnis: Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen Dan E-Commerce, 2.2 (2023), pp. 262–69 <https://doi.org/10.30640/digital.v2i2.1082>
Tarigan, M S, and others, ‘Pengembangan Media Pembelajaran Game Interaktif Berbantuan Wordwall Pada Tema 1 Subtema 2 Pembelajaran 1 Kelas V SDN 106813 Amplas’, Jurnal Pendidikan …, 8 (2024), pp. 10045–56 <https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/13903%0Ahttps://jptam.org/index.php/jptam/article/download/13903/10716>
Vivien Pitriani, Ni Rai, I Gusti Ayu Desy Wahyuni, and I Ketut Pasek Gunawan, ‘Penerapan Model Addie Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Lectora Inspire Pada Program Studi Pendidikan Agama Hindu’, Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4.3 (2021), pp. 515–32, doi:10.37329/cetta.v4i3.1417
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anisa Bela Febriani, Hanif Amrulloh, Lutfi Fadilah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.