IMPLEMENTING THE BAGHDADI METHOD TO IMPROVE QUR'ANIC LITERACY IN ISLAMIC BOARDING SCHOOLS: EVIDENCE FROM ROUDHOTUN NUBAHA AL MUKHLISHIN, MOJOKERTO
DOI:
https://doi.org/10.30736/ktb.v9i2.2541Keywords:
Baghdadi Method, Qur'anic Learning, Students, Islamic Boarding School, Reading SkillsAbstract
This study aims to examine the implementation of the Baghdadi method in improving Qur'anic reading skills among students at Pondok Pesantren Roudhotun Nubaha Al-Mukhlisin Mojokerto, as well as to identify its supporting and inhibiting factors. The background of this research lies in the importance of effective Qur'anic teaching methods to develop basic reading and comprehension skills. This research employed a qualitative descriptive approach. The results show that the implementation of the Baghdadi method is conducted gradually—starting with the introduction of Arabic letters (huruf hijaiyah), mastery of articulation (makharijul huruf), vowel marks (harakat), and eventually progressing to reading and memorizing short surahs. Supporting factors include active involvement from teachers and parents, the use of appropriate instructional media, and high student motivation. Meanwhile, inhibiting factors include limited instructional time, inadequate classroom conditions, and the lack of advanced tajweed instruction.
Downloads
References
Abid, Muhammad Fahri, “Implementasi Penggunaan Turutan sebagai Alternatif Belajar Membaca Al- Qur ’ an Bagi Pemula ( Studi Kasus di Madin Al-Farabi , Cabean Kota Salatiga ),” 3.3 (2025), hal. 1, doi:https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i3.1053
Abror, Indal, METODE PEMBELAJARAN AL-QUR’AN (Kumpulan Metode-Metode Belajar Huruf Al-Qur’an), ed. oleh Endah Tri Mulyosari (SUKA-Press, 2022)
Anisawwn, Anisa Wiwin Handayani, Anita Chandra, dan Joko Sulianto, “Perkembangan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Ditinjau Dari Aspek Fonetik Dan Aspek Semantik,” Generasi Emas, 5.1 (2022), hal. 1–7, doi:10.25299/ge:jpiaud.2022.vol5(1).7482
Anjani, Reva Sheptiya, “Al- Qur ’ an Dan Hadist Sumber Hukum dan Pedoman Hidup Umat Muslim,” Jurnal Region: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 1.6 (2023), hal. 533
H.AMRI, “IMPLEMENTASI METODE AL-BAGHDADI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA AL-QUR’AN DI TPA AL-KHAIRIYAH DESA PUTIHDOH KECAMATAN CUKUHBALAK KABUPATEN TANGGAMUS-LAMPUNG,” Kaos GL Dergisi (UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG, 2020)
Hayaturraiyan, Hayaturraiyan, dan Asriana Harahap, “Strategi Pembelajaran Di Pendidikan Dasar Kewarganagaraan Melalui Metode Active Learning Tipe Quiz Team,” Dirasatul Ibtidaiyah, 2.1 (2022), hal. 108–9, doi:10.24952/ibtidaiyah.v2i1.5637
I.Robbyansa, “PENERAPAN METODE AL-BAGHDAD DALAM KEGIATAN BELAJAR AL-QUR’AN DI MUSHOLLA AINUL YAQIN KECAMATAN RATU AGUNG KOTA BENGKULU,” Pharmacognosy Magazine, 2021
Izza, Muhammad Hanif Yaumul, Sukma Mir’ayatul Hayati, dan Ujang Kurniadi, “Penerapan Metode Al-Baghdadi Dalam Program Calisqur Di Madrasah DTA Al-Istiqomah Desa Laksana Kecamatan Ibun,” Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1 ,no. XVI.November (2021), hal. 82 dari 95
Jeka, Firdaus, Samsu, Tuti Indriyani, dan Asrulla, “Penerapan Fungsi-Fungsi Manajemen Dalam Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam,” Journal Genta Mulia, 15.1 (2024), hal. 189–97
Khoirudin, Achmad Qolik, “Implementasi pendekatan andragogi dalam meningkatkan kompetinsi ibu- ibu membaca al qur’an ( studi kasus di rumah syaamil qur’an ponorogo .),” Doctoral Dissertation, IAIN Ponorogo, 2018
Lestari, Indah, “Penerapan Metode Baghdadi dalam Meningkatkan Kemampuan Makhorijul Huruf pada Anak Usia 5-6 Tahun di TPQ Al-Arqom Kabupaten Bima” (UIN ALAUDDIN MAKASSAR, 2022)
MOCH DIMAS WAHYU KUSUMA, “Implementasi Metode Baghdadiyah dalam pembelajaran Al- Qur’an di Madrasah Hasan Turonggo Kebonsari Madiun” (INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PONOROGO, 2024)
MOHAMMAD IHZA GHATHFAN ZAHRANI, “IMPLEMENTASI METODE BIL QOLAM DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA AL-QURAN SISWA DI SD ANAK SALEH MALANG,” Skripsi Sarjana Pendidikan (UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG, 2024)
Mujib, Azkia Naziha, “METODE AL-BAGHDADI DALAM PEMBELAJARAN AL-QUR’AN,” Journal GEEJ, 1.1 (2024), hal. 39–51
Pamungkas, Yudha Catur, Lilik Hamidah, dan Ryan Purnomo, “Problematika Ekonomi dalam Dakwah,” Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 7.4 (2024), hal. 38–48, doi:10.37329/kamaya.v7i4.3715
Permana, Hinggil, dan Rina Syafrida, “Meningkatkan Keterampilan Mengenal Huruf Hijaiyah Melalui Metode Utsmani dan Metode Baghdadi,” Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 5.2 (2019), hal. 48–62
Putri, Syafira Ayu Armadhy, dan Munawir Pasaribu, “Cara Meningkatkan Kemampuan Bacaan Al Qur’an Melalui Metode Baghdadiyah Di Kelas VIII-1 SMP Al Washliyah 30 Medan,” Multidisiplin Pengabdian Kepada Masyarakat, 2.02 (2023), hal. 46–47, doi:10.58471/pkm.v2i02.1595
Ramadani, Intan Suci, Lathiva Wulandari, dan Gusmaneli Gusmaneli, “Efektivitas Metode Al - Baghdadi sebagai Metode Pembelajaran Al - Qur ’ an : Studi Kasus di TPQ Mutiara Surga , Padang,” 2.2 (2024), hal. 236–43
RARA FEBBYA DETTA, “Implementasi Metode Al-Baghdadi Pada Pembelajaran Membaca Al-Qur’an Anak Usia Dini Di TK Putra Pertiwi Desa Tumbu’an Kabupaten Seluma Skripsi” (UNIVERSITAS ISLAM NEGERI FATMAWATI SUKARNO BENGKULU, 2023)
Septi Sulistya Galih, “‘Pengaruh Metode Al-Baghdadi Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran di TPQ Al-Mubarak Dusun Karang Magelang,’” Skripsi Sarjana Pendidikan (UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MAGELANG, 2022)
Suemdi, Budi, “Kontribusi Penerapan Metode Pembelajaran Dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Fikih Siswa Madrasah Tsanawiyah Negeri Tanah Jawa Kabupaten Simalungun,” ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 3.1 (2019), hal. 142, doi:10.30821/ansiru.v3i1.5487
Ummah, Siti Sumihatul, dan Abdul Wafi, “Metode-Metode Praktis dan Efektif dalam Mengajar Al-Quran bagi Anak Usia Dini,” Proceedings of The 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 2.August (2017), hal. 122
Zakaria, Syifa Azizah, Titim Fatimah, dan Alvin Yanuar Rahman, “Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Al-Qur’an dengan Metode Al Baghdadi,” 4.2 (2024), hal. 185–98
Zarmis, Zarmis, Ahmad Lahmi, dan Aguswan Rasyid, “Peran Musyawarah Guru Mata Pelajaran PAI dalam Meningkatkan Kompetensi Pendidik Sekolah Menengah Pertama di Kabupaten Padang Pariaman, Sumatera Barat, Indonesia,” Arfannur, 1.1 (2020), hal. 27–40, doi:10.24260/arfannur.v1i1.137
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ula Lailatul Khoiriyah, Hilyah Ashoumi; Irwan Ahmad Akbar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.