Pengaruh Media Video Animasi Kancil Terhadap Kemampuan Mengenal Matematika Awal Anak Di Taman Kanak-Kanak Pertiwi Simpang Empat
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v7i1.1362Keywords:
Animasi Kancil, Matematika Awal, Anak Usia Dini,Abstract
Penelitian ini dilatarbelakangi kurang berkembangnya kemampuan mengenalmatematika awalanak usia 4-5 tahun. Penelitian ini bertujuan guna mengetahui seberapa signifikan pengaruh penggunaan media animasi kancil terhadap kemampuan mengenal matematika awal anak di Taman Kanak-kanak Pertiwi Simpang Empat Kabupaten Pasaman Barat.Teknik pengamblan sampelnya Purposive sampling, yakni kelas B7 serta B8 yang setiap kelas berjumlah 13 anak. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang berbentuk Quasi Eksperimen. Untuk melihat seberapa berpengaruh video animasi terhadap kemampuan mengenal matematika awal anak menggunakan SPSS 22 for windows.Pengujian hipotesis dengan teknik Independent sample t-test dengan SPSS 22 for windowsyang menunjukkan tingkat signifikan 0.008. Hasil dari penelitian terlihat bahwa varians data N-gain (peningkatan data sebelum dan setelah dilakukan pembelajaran) untuk kelas eksperimen yaitu meggunakan animasi kancil dan kelas kontrol menggunakan kartu angka dan gambar yakni sama ataupun homogeny. Selanjutnya berdasar tabel tersebut di ketahui nilai sig (2tailed) yakni 0,08<0,05. Sehingga bisa disimpulkan jika terdapatnya pengaruh besar dari video animasi terhadap kemampuan mengenal matematika awal anak.Dengan begitu bisa disimpulkan terdapatnya perbedaan pengaruh yang signifikan (nyata) antara pembelajaran menggunakan video animasi kancil dengan perlakuan yang diberi oleh guru dalam pengenalan matematika awal anak menggunakan kartu angka dan gambar.
References
Ahmadi, F., & Ibda, H. (2018). Media Literasi Sekolah Teori dan Praktik. Pilar Nusantara.
Ariyanti, T. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar, 8 (1).
Dewi, N. W. U. R., & dkk. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Pada Anak Usia Dini Melalui Video Animasi". Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini UNDIKSHA, 9 (1).
Firmansyah, A., & Kurniawan, M. P. (2013). Pembuatan Film Animasi 2D Menggunakan Metode Frame By Frame Berjudul “Kancil Dan Siputâ€. Jurnal Ilmiah DASI, 14(4).
Hamzah, A., & Muhlisrarini. (2014). Perencanaan dan Stategi Pembelajaran Matematika. Rajawali Pers.
Isjoni. (2017). Model Pembelajaran Anak Usia Dini. Alfabeta.
Kusumastuti, A. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif. Deepublish.
Maimunah, H. (2010). ). Pendidikan Anak Usia Dini. Diva Press.
Munir. (2013). Multimedia dan Konsep Aplikasi Dalam Pendidikan. Alfabeta.
Nurhazizah. (2014). Peningkatan Kemampuan Matematika Awal Melalui strategi Pembelajaran Kinestetik. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(2).
Rosmiati, M. (2019). Animasi Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan Metode ADDIE. PARADIGMA, 21(2).
Silitonga, M. K., & Rosida, S. (2015). Animasi Interaktif Sebagai Media Sosialisasi Indonesia Tsunami Early Warning System (INATEWS). Jurnal Sistem Informasi STMIK Antar Bangsa, 4 (2).
Suryana, D. (2018). Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak. Pranadamedia Grup.
Suryana, D., & Hijriani, A. (2022). Pengembangan Media Video Pembelajaran Tematik Anak Usia Dini 5-6 Tahun Berbasis Kearifan Lokal. Pengembangan Media Video Pembelajaran Tematik Anak Usia Dini 5-6 Tahun Berbasis Kearifan Lokal, 6 (2).
Yulsofriend. (2013). Permainan Membaca dan Menulis Anak Usia Dini. (Sukadina Press).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.