Pengaruh Pembiasaan Menghafal Perkalian Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Matematika Kelas III
DOI:
https://doi.org/10.30736/atl.v5i2.539Keywords:
Pembiasaan Menghafal Perkalian, Hasil Belajar, MatematikaAbstract
Abstrak: Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui pengaruh pembiasaan menghafal perkalian terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika kelas III. Metode penelitian kuantitatif digunakan dalam penelitian ini dengan jenis penelitian quasi eksperimen. Sampel dalam penelitian ini terdapat siswa kelas III di SDN Mangunharjo 3 untuk kelas eksperimen dan siswa kelas III di SDN Mangunharjo 4 untuk kelas kontrol. Jumlah sampel di kelas kontrol 15 siswa dan 16 siswa di eksperimen. Teknik sampling penelitian ini memakai purposive sampling, sedangkan teknik pengumpulan data yang dipakai yaitu tes. Hasil dari penelitian menampilkan analisis Uji T-Test terhadap kemampuan siswa dalam menyelesaikan soal perkalian, diperoleh hasil thitung < ttabel (0,042 < 0,05), sehingga dapat diambil kesimpulan bahwa pembiasaan menghafal perkalian memiliki pengaruh terhadap hasil belajar siswa pada pelajaran matematika kelas III.
Abstract: The purpose of this research is to find out the effect of multiplication memorization habituation on the students’ learning outcomes in the thematic learning of Mathematics Class III. A quantitative research method was used in a quasi-experimental design. The sample of this research consisted of the third graders at SDN Mangunharjo 3 for the experimental group and the third graders at SDN Mangunharjo 4 for the control group. The number of students in the control and experimental group was 15 and 16, respectively. This research employed a purposive sampling technique, while the test was used as the data collection technique. The results of this research showed the results of the T-test analysis on the students’ ability to accomplish multiplication questions. It was obtained that the tvalue is less than ttable (0,042 < 0,05). Hence, it can be concluded that the multiplication memorization habituation on students’ learning outcomes in the thematic learning of Mathematics Grade III.
Downloads
References
Amirono dan Daryanto.(2016). Evaluasi dan Penelitian Pembelajaran Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Aneka.
Handayani, R. D., & Yanti, Y. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Hasil Belajar PKN Siswa di Kelas IV MI Terpadu Muhammadiyah Sukarame Bandar Lampung. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(2), 107–123. https://doi.org/https://doi.org/10.24042/terampil.v4i2.2220
Hasanah, H. N., & Pratiwi, V. (2013). Penerapan Metode Kooperatif Menggunakan Kartu Kalino Untuk Meningkatkan Kemampuan Menghafal Perkalian Pada Siswa Kelas III SDN Terpadu Muhammadiyah I Besuki Situbondo. Jurnal IKA PGSD, 1, 62–80.
Husna, A. (2015). Pembiasaan Shalat Dhuha Sebagai Pembentukan Karakter Siswa di MAN Tlogo Blitar Tahun Ajaran 2014/2015. IAIN Tulungagung.
Intan, R. S. (2020). Penerapan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar PAI pada Kompetensi Dasar Menceritakan Kisah Keteladanan Nabi Musa As. di Kelas 4 SD Negeri 3 Purbalingga Wetan Tahun Pelajaran 2018/2019 [IAIN Purwokerto]. http://repository.iainpurwokerto.ac.id/6719/
Ocktavia, F. D. (2020). Mengelola Kegiatan Prapembelajaran Sebagai Upaya Menciptakan Proses Belajar Yang Kondusif di Sekolah Dasar Negeri 3 Simpang Katis Bangka Belitung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 2(1), 1–10.
Purwandari, A., & Wahyuningtyas, D. T. (2017). Eksperimen Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Keranjang Biji-Bijian Terhadap Hasil Belajar Materi Perkalian dan Pembagian Siswa Kelas II SDN Saptorenggo 02. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(3), 163. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i3.11717
Puta Tri Prasetyo, D. (2020). Peningkatan Kemampuan Hafalan Perkalian 1-10 dengan Menggunakan Metode Jarimatika Pada Siswa Kelas III MI Thoriqul Huda Dagangan Madiun Tahun Akademik 2019-2020 (Nomor April) [IAIN Ponorogo]. http://etheses.iainponorogo.ac.id/9280/
Siswanto, S. (2012). Systematic Review Sebagai Metode Penelitian Untuk Mensintesis Hasil-Hasil Penelitian (Sebuah Pengantar). Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 13(4). https://doi.org/10.22435/bpsk.v13i4
Sundayana, R. (2016). Statistika Penelitian Pendidikan. Alfabeta.
Supriyanto, D. H., & Rahmawati, A. D. (2019). Peningkatan Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika dengan Menggunakan Media Sterofoam Kelas III SDN Tambakromo II Kecamatan Padas Kabupatan Ngawi. Jurnal Pendidikan Modern, 4(3), 10–17. https://doi.org/10.37471/jpm.v4i3.9
Syahri, E. E. B. D. A. A. (2021). Pelatihan Jarimatika Sebagai Cara Mudah Menghafal Perkalian Dasar Di UPT SPF SDN 124 Batuasang. Jurnal Abdimas Indonesia, 1(2), 54–60.
Wana, P. R., & Dwiarno, P. A. (2015). Implementasi Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Budaya Literasi di Sekolah Dasar. Tunas Bangsa, 5(2), 133–142.
Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kota Balikpapan Pada Materi Satuan Waktu Tahun Ajaran 2015/2016. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 5(1), 24. https://doi.org/10.25273/jipm.v5i1.852
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
The journal allows third parties (readers, researchers, and others) to share and adapt the material in line with the license. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicate if changes were made. If authors remix, transform, or build upon the material, they must distribute their contributions under the same license as the original.