PENGARUH MEDIA SOSIAL TIK TOK TERHADAP KECERDASAN KINESTETIK ANAK USIA DINI

Authors

  • Aida Ayu Fitriana STKIP Modern Ngawi
  • Elisa Novie Azizah STKIP Modern Ngawi
  • Octavian Dwi Tanto STKIP Modern Ngawi

DOI:

https://doi.org/10.30736/jce.v5i1.504

Keywords:

Tik Tok Social Media, Intelligence, Kinesthetic,

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the use of tik tok social media on the kinesthetic intelligence of Group B aged 5-6 years at TK Nusantara Sumberbening, Bringin District, Ngawi Regency. This study used a pre-experimental research design with the type of One-Group Pre-test Post-test Design because there were no parallel classes in the school. The subjects of this study were children of group B TK Nusantara Sumberbening, Bringin District, Ngawi Regency, with a total of 21 students. The data collection method used was participant observation. The data analysis technique used parametric statistics with t test or t-test for small, interrelated samples. Based on the data analysis, it was found that there was an increase in the average score of children's kinesthetic intelligence before and after being given treatment, namely from 52.6 to 67.05. Furthermore, from the results of the calcultion of the t-test formula for a small sample that is interconnected in this study, it shows that tcount> ttable (5.2> 1.7), with a significance level of 5%. This means that the alternative hypothesis (Ha) is acceptable, so the use of social media tik tok is an effective way (has a significant effect) on the Kinesthetic Intelligence of the 5-6 Year Age Group at TK Nusantara Sumberbening, Bringin District, Ngawi Regency.

References

Anak, K., & Dini, U. (2020). Article History Received : 5/04/2020.

Armstrong, T. (1993). Menemukan dan Meningkatkan Kecerdasan Anda Berdasarkan Teori Multiple Intelligences. Pustaka Utama.

Berk, L. E., Producer, S., & Glynn, K. (n.d.). Children , and Adolescents. 1–25.

Bohang, F. K. (2018). Berapa jumlah pengguna internet indonesia. Kompas. Com, 22.

Darwati, Wijayanti, A., & Azizah, E. N. (2019). Peningkatan Kemampuan Motorik Anak Usia 3-4 Tahun Melalui Kegiatan Fun Cooking. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 6(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.3551669

Dini, U. (2019). JURNAL Smart PAUD. 2(1).

Elizabeth B. Hurlock. (1978). Perkembangan Anak. Penerbit Erlangga.

Erikson, Erick, H. (1968). Psikologi Perkembangan. PT. Gramedia.

Fauzi, H., & Indonesia, U. P. (2020). Pemanfaatan Teknologi Gadget terhadap Pengaruh Sosial Emosi PAUD dalam Konsep Pembelajaran Literasi Digital. 20(1), 50–53.

Fisik, P., & Anak, M. (2018). No Title. 16(3), 276–283.

Gardner, H. (2003). Kecerdasan Majemuk. (Terjemahan Drs. Alexander Sindoro). Interaksara.

Indonesian Journal of Community Engagement ( IJCE ) LPPM-STKIP Modern Ngawi TIPS DAN TRIK PENDAMPINGAN ANAK BELAJAR DARI RUMAH Arwendis Wijayanti , Narendradewi Kusumastuti , Diah , Miftah Peran orang tua sangatlah penting diperlukan dalam proses pembelaj. (n.d.).

Kadi. (2018). Senam Irama dalam Mengembangkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia 5-6 Tahun di TK Karya Yosef. Universitas Tanjungpura.

Kelompok, B. (n.d.). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN TARI PEMBELAJARAN AKTIF ( Pengembangan Model di Taman Kanak-Kanak Labschool Jakarta pada Program Studi Pendidikan Sendratasik , Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Fakultas Ilmu Pendidikan , Universitas Negeri Jakarta fungsi otak manusia akan. 9.

Kementerian Pendidikan Nasional. (2014). Permendikbud No 146 Tahun 2014. ببب, 8(33), 37. http://paud.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2016/04/Permendikbud-146-Tahun-2014.pdf

Kinestetik, K., & Usia, A. (2018). http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpud Volume 12 Edisi 2 November 2018. 12(November), 321–330.

Koesmadi, D. P. (n.d.). PENGARUH CONSTRUCTIVE PLAY TERHADAP KEMAMPUAN PENGENALAN GEOMETRI DAN KLASIFIKASI PADA ANAK PENDAHULUAN Pada masa usia golden age merupakan masa dimana anak dalam tahap pertumbuhan dan perkembangan yang paling pesat , baik fisik maupun mental . Selain per.

Malang, T. K. A., & Risdianti, H. (2019). Pengaruh Pemanfaatan Permainan Sirkuit Geometry Fun Terhadap Kemampuan Fisik Motorik Kasar Kelompok B di. 1(2).

Mansur. (2005). Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam. Pustaka Pelajar.

Mayfield, A. (n.d.). what is social media ?

Musfiroh, T. (n.d.). Hakikat Kecerdasan Majemuk ( Multiple Intelligences ). 1–60.

Novie Azizah, E., Koesmadi, D. P., & Widyaningsih, I. (2021). Pengaruh Metode Eksperimen Melalui Media Realia Terhadap Kemampuan Sains Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(1), 82–91. https://doi.org/10.38048/jipcb.v8i1.159

Pembelajaran, R. P. (2017). TEMATIK TERPADU Hak Cipta © 2017 pada Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan SD NEGERI KOWEL 3 KELAS V TEMA 7 TEMA 7 Tema 7 : Peristiwa dalam Kehidupan Subtema 2 Peristiwa Kebangsaan Seputar Proklamasi Kemerdekaan Hak Cipta © 2017 pada Kementerian Pendidik.

Potensia, J. I. (2020). Accepted: July 13. 5(2), 106–115.

Prahesti, S. I., & Dewi, N. K. (2020). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Gerak dan Lagu Neurokinestetik ( GELATIK ) untuk Menumbuhkan Kreativitas Seni Anak Usia Dini Abstrak. 4(1), 162–171. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.289

Suyanto. (2005). Konsep Dasar Anak Usia Dini. Departemen Pendidikan Nasiona.

Wijayanti, A. (2019). Pengembangan Permainan Maze Tiga Dimensi Pada Kemampuan Motorik Kasar Kelompok B Di Tk Pgri I Jogorogo Ngawi. Jurnal Pendidikan Modern, 4(3), 18–27. https://doi.org/10.37471/jpm.v4i3.10

Downloads

PlumX Metrics

Published

2021-03-29

How to Cite

Fitriana, A. A., Azizah, E. N., & Tanto, O. D. (2021). PENGARUH MEDIA SOSIAL TIK TOK TERHADAP KECERDASAN KINESTETIK ANAK USIA DINI. JCE (Journal of Childhood Education), 5(1), 147–158. https://doi.org/10.30736/jce.v5i1.504

Issue

Section

Articles