KEBIJAKAN POLITIK INDONESIA TERHADAP EKSISTENSI PENDIDIKAN ISLAM DAN MADRASAH DINIYAH TAKMILIYAH
DOI:
https://doi.org/10.30736/ktb.v2i1.52Abstract
This study is about the Diniyah Takmiliah Madrasah in the context of the politics of Islamic education in Indonesia. In national education, the official use of Madrasah Diniyah in the national education system is since the issuance of the Minister of Religion Decree No. 13 of 1964 concerning the Diniyah Madrasah Curriculum. Then, in the reform era, precisely in 2014, the Ministry of Religion was the Minister of Religion Regulation No. 13 of 2014 concerning Islamic Religious Education. It was further stated that diniyah education consisted of (a) formal diniyah education, (b) nonformal diniyah education, and (c) informal diniyah education. In relation to politics. So in relation to this paper, there are three Islamic education policies in Indonesia that are discussed, namely the era of the old order, the new order and the post-reform era.
Keyword: Madrasah Diniyah Takmiliyah, Islamic Education, Politics of Islamic EducationDownloads
References
Arifi, Ahmad. Politik Pendidikan Islam: Menelusuri Ideologi dan Aktualisasi Pendidikan Islam di Tengah arus Globalisasi, Yogyakarta: Teras, 2010.
Assegaf, Abd. Rachman. Politik Pendidikan Nasional: Pergeseran Kebijakan Pendidikan Agama Islam dari Praproklamasi ke Reformasi, Yogyakarta: Kurnia Kalam, 2005.
Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Milenium III, Jakarta: Kencana Prenadamedia Group, 2014.
Depertemen Agama RI, Pedoman penyelenggaraan dan Pembinaan Madrasah Diniyah, Jakarta: Depag, 2000.
DJaelani, H. A. Timur Peningkatan Mutu Pendidikan dan Pembangunan Perguruan Agama, Jakarta: CV. Darmaga, 1980.
Hasbullah, Kapita Selekta Pendidikan Islam, Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada, 1999.
Ismail, “Politik Pendidikan Islam Orde Lama 1945-1965 (Study Kebijakan Pemerintah dalam Penyelenggaraan Pendidikan Islam)â€, Kabilah, Vol. 1 No. 1, Juni 2016
Kementerian Agama RI, Pedoman Penyelenggaraan Madrasah Diniyah Takmiliyah, Surabaya: Kanwil Kemenag Jawa Timur, 2015
M. Shabir U, “Kebijakan Pemerintah Dan Pengaruhnya Terhadap Pendidikan Islam Di Indonesiaâ€, Lentera Pendidikan, Vol 13 No. 2 Desember 2013.
M. Sirozi, Politik Pendidikan: Dinamika Antara Hubungan Kepentingan Kekuasaan dan Praktik Penyelenggaraan Pendidikan, Jakarta: Rajawali Pers, 2010.
Mahfud, Choirul. Politik Pendidikan Islam di Indonesia (Studi Analisis Kebijakan Pendidikan Islam Pasca Orde Baru), Surabaya: Disertasi UIN Sunan Ampel, 2013.
Mansur dan Mahfud Junaidi, Rekonstruksi Sejarah Pendidikan Islam, Jakarta: Departemen Agama RI, 2005.
Nasir, Ridlwan. Mencari Tipologi Format Pendidikan Ideal, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.
PP. No. 13 Tahun 2014 tentang Pendidikan Keagamaan Islam Pasal 2.
Steenbrink, Karel A., Pesantren, Madrasah, Sekolah: Pendidikan Islam dalam Kurun Moderen, Jakarta: LP3ES, 1994.
Subhan, Arief. Lembaga Pendidikan Islam Abad ke-20: Pergumulan Antara Modernisasi dan Identitas, Jakarta: Kencana, 2012.
Wathoni, Kharisul. “Pendekatan Sejarah Sosial dalam Kajian Politik Pendidikan Islamâ€, Tadris Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 8, No. 1 Juni 2013.
Zahroh, Chichi ‘Aisyatud Da’watiz. Model Madrasah Diniyah Takmiliyah Terintegrasi Pada Sekolah Dasar Negeri Sindurejan Yogyakarta, Tesis Magister Pendidikan Islam Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Tahun 2016.
Zulhandra, “Pola dan Kebijakan Pendidikan Islam Pada Masa Awal Kemerdekaan Sampai Pada Orde Lama†dalam Samsul Nizar, (ed) Sejarah Pendidikan Islam: Menelusuri Sejarah Pendidikan Era Rasulullah Sampai Indonesia, Jakarta: Kencana, 2008.