SURVEI PERAN ORANGTUA DALAM MENUNJANG PENDIDIKAN ANAK DI RUMAH DAN DI SEKOLAH DI TAMAN KANAK-KANAK ISLAM BAKTI 53
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v6i2.1058Keywords:
Peran Orangtua, Menunjang Pendidikan, Di rumah dan Di Sekolah,Abstract
Orangtua mempunyai peran yang sangat penting bagi anak.,baik dalam kehidupan keluarga maupun dalam pendidikannya. Tunjangan dan dukungan yang diberikan oleh orangtua juga berpengaruh terhadap tercapainya pembelajaran anak di sekolah. Oleh karena itu, peranan orangtua sangat penting dalam menunjang pendidikan anak baik di rumah dan di sekolah. Penelitian ini dilakukan bertujuan untuk melihat sejauh manakah peran orangtua dalam menunjang pendidikan anak di rumah dan di sekolah di Taman Kanak-kanak Islam Bakti 53 Tanjung Harapan Kecamatan Koto Salak Kabupaten Dharmasraya. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan metode survei dan menggunakan angket sebagai alat untuk pengumpulan data. Penelitian ini menyatakan bahwasanya rata-rata secara keseluruhan peran orangtua dalam menunjang pendidikan anak di rumah dan di sekolah di Taman Kanak-kanak Islam Bakti 53 Tanjung Harapan Kecamatan Koto Salak Kabupaten Dharmasraya mencapai angka sebesar 83,98 % yang berada pada kategori cukup dengan skor >= 62,5%, yaitu bisa dikatakan peran orangtua dalam menunjang pendidikan anak di rumah dan disekolah berada pada kategori cukup berperan.References
Diana, I. N., & Susilo, H. (2020). Kerjasama Orangtua Dan Guru Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di Kelompok Bermain Mambaul Ulum. J+ Plus Unesa, 2, 94. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-luar-sekolah/article/view/36184
Hatimah, I. (2014). Keterlibatan keluarga dalam kegiatan di sekolah dalam perspektif kemitraan. PEDAGOGIA : Jurnal Ilmu Pendidikan, 290–297.
Huliyah, M. (2016). Hakikat Pendidikan Anak Usia Dini. A ṣ - ṣ Ibyan, 1(1), 60–71.
Inten, D. N. (2017). Penanaman Kejujuran pada Anak dalam Keluarga. Jurnal FamilyEdu, III(1), 35–45. http://ejournal.upi.edu/index.php/familyedu/article/download/5907/4664
Irma, C. N., Nisa, K., & Sururiyah, S. K. (2019). Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di TK Masyithoh 1 Purworejo. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 214. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.152
Lilawati, A. (2020). Peran Orang Tua dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran di Rumah pada Masa Pandemi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 549. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.630
Ma’sum, T. (2018). Konsep Pendidikan Anak Usia Dini. INTIZAM : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1).
Marlina, S. (2021). Analisis Kurikulum Pendidikan Islam di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah Bustanul Athfal Padang. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini., Vol.6,No.2.
Marlina, S., & Pransiska, R. (2018). PENGEMBANGAN PENDIDIKAN SEKS DI TAMAN KANAK-KANAK. Yaa Bunayya, 2, 1–12.
Marlina, S., Qolbi, Z., & Putera, R. F. (2020). Efektivitas Kemerdekaan Belajar Melalui Bermain Terhadap Karakter Anak TK Baiturrida Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Imiah Potensia, 5(2), 83–90.
Muhammad, M. (2017). Pengaruh Motivasi Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87. https://doi.org/10.22373/lj.v4i2.1881
Nasution, I., & Surharian. (2020). PERAN ORANG TUA TERHADAP ANAK DALAM PROGRAM BELAJAR DARI RUMAH DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Visipena, 11(2), 266–280.
Pramana, C. (2020). Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Dimasa Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 2(2), 115. https://doi.org/10.35473/ijec.v2i2.557
Pratama, D., Salim, I., & Supriadi. (2018). PERAN ORANG TUA DALAM MENIGKATKAN PENDIDIKAN ANAK DI DESA PIASAK HILIR KECAMATAN SELIMBAU.
Rahmi, M. (2020). Penguatan Peran Keluarga Dalam Mendampingi Anak Belajar Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kreatifitas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 9(Maret-Agustus 2020), 81–105.
Sari, D. (2017). PERAN ORANG TUA DALAM MEMOTIVASI BELAJAR SISWA. November.
Sekarini, I., & Supardi. (2021). Peran Orang Tua dalam Pembinaan Perilaku Anak Usia 4-6 Tahun di RA Ar-Rasyid. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 4491–4496.
Suryana, D. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini (Teori dan Praktik Pembelajaran).
Umar, M. (2015). Peranan Orang Tua Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Anak. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 1(1), 20. https://doi.org/10.22373/je.v1i1.315
Wiwik Pratiwi. (2017). Konsep Bermain Pada Anak Usia Dini. Manajemen Pendidikan Islam , 5, 106–117.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.