Pengaruh Teknik Ecoprint Kelompok Terhadap Kemampuan Kerjasama Anak Usia 5-6 Tahun di Taman Kanak-Kanak Kartika 1.61 Kota Padang
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v8i1.2124Keywords:
Group Ecoprint Engineering;, Collaboration Ability;, Early childhood;Abstract
Penelitian ini dilatar belakangi dari Tidak adanya kegiatan bermain kelompok telah mencegah kemampuan kooperatif anak-anak berkembang, yang merupakan kekuatan pendorong untuk penelitian ini. Inilah sebabnya mengapa peneliti menyelidiki bagaimana metode ecoprinting memengaruhi kemampuan anak-anak untuk bekerja sama. Tujuan utama penelitian ini adalah untuk memastikan bagaimana teknik ecoprint kelompok memengaruhi keterampilan kerja sama anak-anak berusia 5 hingga 6 tahun di TK Kartika 1.61 di Kota Padang. Eksperimen semu, teknik kuantitatif, adalah metode penelitian yang digunakan. 24 anak dan sampel dari kelas B1 dan B2 di TK Kartika 1.61 di Kota Padang menjadi populasi penelitian. Total Sampling adalah strategi pengambilan sampel yang digunakan, dan dua kelas yang digunakan adalah B1 (kelas eksperimen) dan B2 (kelas kontrol), keduanya memiliki 12 siswa. Tes dan observasi digunakan dalam proses pengumpulan data. Selain itu, uji homogenitas, kenormalan, dan hipotesis digunakan dalam prosedur analisis data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata skor pra-tes kelas eksperimen adalah 9,75 dan kelas kontrol adalah 8,25, sedangkan rata-rata skor pasca-tes kelas eksperimen adalah 21,67 dan kelas kontrol adalah 18,67. Selanjutnya, uji-t menghasilkan nilai signifikansi 2-tailed sebesar 0,002 < 0,05. Ditetapkan bahwa pendekatan ecoprint kelompok di TK Kartika 1.61 Kota Padang berdampak pada kemampuan kolaborasi anak usia 5 sampai 6 tahun
References
Amelia & Sri Sumarni. (2022). Peran orang tua dalam mengoptimalkan perkembangan sosial anak usia 5-6 tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 171–180.
Aqobah, Q. J., Ali, M., Decheline, G., & Raharja, A. T. (2020). Penanaman Perilaku Kerjasama Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisonal. Untirta, 5 (2)(2), 134–142.
Astini, B. N., & Astawa, I. M. S. (2022). Efektivitas Penerapan Teknik Ecoprint Terhadap Keterampilan Sains Sederhana. 7.
Avcarina, N. I., Pudjawan, K., & Ujianti, P. R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Terhadap Kemampuan Kerjasama Kelompok B Gugus Vi Kecamatan Buleleng. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 7(2), 150–160.
Dacholfany, I., & Hasanah, U. (2018). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Konsep Islam. AMZAH.
Erikson, E. (1989). Identitas dan Siklus Hidup Manusia. Gramedia.
Faridatun, F. (2022). Ecoprint Cetak Motif Alam Ramah Lingkungan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 5(1), 232–233. https://doi.org/10.24176/jpp.v5i1.9002
Jariah, A., Astini, B. N., Fahruddin, & Rachmayani, I. (2023). Efektivitas penerapan teknik ecoprint untuk mengembangkan motorik halus anak. Journal of Classroom Action Research, 5(1), 75–79. https://doi.org/10.29303/jcar.v5i1.2646
Khadijah. (2021). Perkembangan Sosial Anak Usia Dini dan Strateginya. Merdeka Kreasi Group.
Khairi, H. (2018). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini dari 0-6 Tahun. Jurnal Warna, 2(2), 15–28. ejournal.iaiig.ac.id ? index.php ? warna ? article ? download
Nyoman, D., & Dewi, Y. (2021). Penerapan Teknik Eco Print Menggunakan Buah Dan Sayur. Journal of Fashion Design, I(1), 152–158.
Octariza, S., & Mutmainah, S. (2021). Penerapan Ecoprint Menggunakan Teknik Pounding pada Anak Sanggar Alang-Alang, Surabaya. Jurnal Seni Rupa, 9(2), 308–317. http:/e/journal.unesa.ac.id/index.php/va
Pebrianti, M., Syaikhu, A., Nadar, W., Al-mukhlisin, G. R. A., & Depok, C. K. (2021). Peningkatan Kemampuan Kerjasama melalui Project Learning Display Class. Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III, 148–158.
Perlina, P., & Nurhafizah. (2020). Pengembangan Sosial Anak Dalam Aspek Kerjasama di Taman Kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 3071–3082.
Safitri, N. F., Astini, B. N., Luh, N., & Nina, P. (2023). Efektivitas Penerapan Teknik Ecoprint Untuk Mengembangkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun. 8, 403–409.
Sakinah, & Dalimunthe, D. S. (2022). Pentingnya Pendidikan Akhlak Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 26–44. https://doi.org/10.47006/er.v6i2.13166
Selvi jantrika, S., & Marlina, S. (2021). Dampak Pembelajaran Saat Pandemi Dalam Menstimulasi Kemampuan Sosial Anak Di Tk Negeri Pembina 01 Pancung Soal Pesisir Selatan. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 5(1), 98–108. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v5i1.1236
Shofiah, A. N., & Fauzi. (2023). Pengembangan Kemampuan Kerjasama Anak Usia Dini Melalui Fun Games Circle. Jurnal Ilmiah Potensia, 8(1), 207–218. https://doi.org/10.33369/jip.8.1.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R & D. ALFABETA.
Ummisarah, U., Irham, M., Putri Efendy, M., & Silvi, J. (2023). Membangun Serta Meningkatkan Kreativitasan Anak-Anak Melalui Rumah Belajar Dan Ecoprint Di Desa Sungai Pinang. Jdistira, 3(2), 16–21. https://doi.org/10.58794/jdt.v3i2.515
Waruwu, F. S., & Marlina, S. (2022). Pendekatan Pembelajaran Dalam Menstimulasi Kemampuan Interaksi Sosial Anak Di Taman Kanak-Kanak Pembangunan Laboratorium Universitas Negeri Padang. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 6(02), 188–203. https://doi.org/10.35896/ijecie.v6i02.390
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 nurul hilda ningsih, Serli Marlina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.