Efektivitas Permainan Dadu Kata Modifikasi dalam Pengembangan Keterampilan Prososial Anak di TK Latihan SPG ‘Aisyiyah
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v8i2.2181Keywords:
Early childhood, Word dice, Prosocial skillsAbstract
Penelitian ini didorong oleh berbagai masalah yang menunjukkan kurangnya kolaborasi dan perhatian anak-anak dalam kegiatan yang berhubungan dengan sekolah; ketika diberi tugas oleh guru, anak-anak lebih suka bekerja dengan teman dekat. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memastikan seberapa baik permainan dadu kata yang dimodifikasi di taman kanak-kanak pelatihan SPG 'Aisyiyah menumbuhkan perilaku prososial pada pelajar muda. Melalui metode kuasi-eksperimental, desain penelitian kuantitatif digunakan dalam penelitian ini. Semua 24 siswa yang terdaftar di taman kanak-kanak pelatihan SPG 'aisyiyah merupakan populasi penelitian; mereka dibagi menjadi dua kelas, B1 dan B2. Purposive sampling adalah metode yang digunakan untuk pengambilan sampel. Tes yang terdiri dari lima item pertanyaan digunakan sebagai bagian dari teknik pengumpulan data. Dengan menggunakan SPSS, prosedur analisis data menggunakan homogenitas, kenormalan, dan pengujian hipotesis. Temuan penelitian menunjukkan efektivitas varians dan N-gain untuk kelas eksperimen menggunakan permainan kontrol balok dan permainan dadu kata. maka nilai sig (2-tiled) hasil uji hipotesis adalah 0,032 < 0,05. Dengan demikian dapat dikatakan bahwa keterampilan prososial anak di TK Binaan SPG 'aisyiyah dipengaruhi secara signifikan oleh permainan dadu kata modifikasi
References
Ardhiani, N. R., & Darsinah, D. (2023). Strategi Pengembangan Perilaku Prososial Anak dalam Menunjang Aspek Sosial Emosional. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 540-550.
Afrianti, N., & Anggraeni, D. (2016). Perilaku prososial remaja dalam perspektif bimbingan konseling islami. Ta Dib Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 77–90.
Agung, A. W. (2023). Peran Dinas Sosial Dalam Pemberdayaan Penyandang Disabilitas Di Kota Metro Tahun 2022.
Ahmad, S. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Amiran, S. (2016). Efektifitas Penggunaan Metode Bermain Di Paud Nazareth Oesapa. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1).
Ardhiani, N. R., & Darsinah, D. (2023). Strategi Pengembangan Perilaku Prososial Anak dalam Menunjang Aspek Sosial Emosional. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 540–550.
Bashori, K. (2017). Menyemai perilaku prososial di sekolah. Sukma: Jurnal Pendidikan, 1(1), 57–92.
Beaty, R. E., & Silvia, P. J. (2013). Metaphorically speaking: Cognitive abilities and the production of figurative language. Memory & Cognition, 41, 255–267.
Dewi, A. R. T., Mayasarokh, M., & Gustiana, E. (2020). Perilaku sosial emosional anak usia dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 181–190.
Hasanah, N., & Drupadi, R. (2020). Perilaku prososial anak selama pandemi covid-19. BUANA GENDER: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 5(2), 97–107.
Khadijah, K., & Sitompul, L. R. (2020). Permainan Anak Usia Dini Dalam Perspektif Islam. Mukadimah: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 4(2), 63–68.
Khairi, H. (2018). Karakteristik perkembangan anak usia dini dari 0-6 tahun. Jurnal Warna, 2(2), 15–28.
Khairunnisa, F., & Fidesrinur, F. (2021). Peran orang tua dalam mengembangkan perilaku berbagi dan menolong pada anak usia dini. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 4(1), 33–42.
Khasanah, B. L., & Fauziah, P. (2020). Pola asuh ayah dalam perilaku prososial anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 909–922.
Maulidda, A., & Marlina, S. (2023). Efektivitas Permainan Galah Terhadap Perilaku Prososial Anak Usia 5-6 Tahun Di Taman Kanak-Kanak Pertiwi 1 Kantor Gubernur Padang. Jurnal Ilmiah Potensia, 8(2), 531–541.
Mayar,F.(2017). Emosi Bahagia dalam Menggambar Di Taman Kanak- kanak.
Raposa, E. B., Laws, H. B., & Ansell, E. B. (2016). Prosocial behavior mitigates the negative effects of stress in everyday life. Clinical Psychological Science, 4(4), 691–698.
Sofiani, W. (2012). Peningkatan Membaca Anak Melalui Permainan Dadu Kata Bergambar Di Taman Kanak-kanak Aisyiyah Naras Pariaman. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 1(4).
Sujiono, Y. N., Zainal, O. R., Rosmala, R., & Tampiomas, E. L. (2014). Metode pengembangan kognitif. Jakarta: Universitas Terbuka.
Sugiyono.(2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sujiono, Yuliani Nurani. 2014. Metode Pengembangan Kognitif. Jakarta: Universitas Terbuka.
Tanfidiyah, N., & Utama, F. (2019). Mengembangkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini Melalui Metode Cerita. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(3), 9–18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Monica Engfita wahyuni, Serli Marlina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.