Efektivitas Media Pie Chart Modifikasi Untuk Mengenal Kosa Kata Bahasa Inggris di Taman Kanak-Kanak Baiturridha 2 Lubuk Buaya
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v8i2.2239Keywords:
Early Childhood, Pie Chart, English LanguageAbstract
Bahasa Inggris dikenal sebagai satu diantara bahasa asing yang mempunyai peran krusial dalam komunikasi global Pentingnya mengenalkan kosakata bahasa Inggris dari anak disebabkan bisa membantu mereka untuk paham dan menerapkan bahasa Inggris secara baik dan tepat. Pelajaran bahasa Inggris dilaksanakan dengan tujuan membentuk pengenalan pada bahasa, lewat penggunaan konteks dari dari kondisi yang ada. Penelitian ini tujuan meraih informasi seputar efektivitas media pie chart modifikasi untuk mengenal kosa kata bahasa Inggris pada Taman Kanak-kanak (TK) Baiturridha 2 Lubuk Buaya. Metode penelitian memakai kuasi eksperimen, diimana grup eksperimen 10 sampel dan kontrol 10 sampel. Hasil penelitian ini yaitu media pie chart menyumbangkan pengaruh pada upaya mengenalkan kosakata bahasa Inggris untuk anak pada TK Baiturridha 2 Lubuk Buaya. Dengan pemerolehan effect size yang nilainya 1,651 dirah masuk dalam kategori kuat, maka media pie chart pada upaya memperkenalkan kosa-kata bahasa Inggris efektif signifikan. Berdasarkan analisa data penelitian yang diadakan bisa didapatkan Kesimpulan yakni penerapan media pie chart menyumbangkan pengaruh pada upaya memperkenalkan kosa kata bahasa Inggris anak berusia dini dari grup eksperimen yang menerapkan media pie chart lebih bagus dibanding grgup kontrol dengan rata-rata grup eksperimen.
References
.A.M, W. (2016). The use of vocabulary-games in improving children’s vocabulary in English language learning. Transformatika Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 12(1).
A.Jazuli. (2016). ). Peran bahasa inggris pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Dompet Dhuafa,. 6(01), 33–40.
AArif, P. (2014). Pengembangan Kreativitas pada Anak Usia Dini Melalui Aktivitas Bermain. Jurnal Lmiah Guru “COPE, No. 2 Tahu.
Asher, J. J. (2009). Learning Another Language through Actions. Sky Oak Production.
Fatmawati, S. R. (2015). Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Menurut Tinjauan Psikolinguistik. Jurnal Lenterale. Jurnal Lentera, 3, 18.
Hamdani. (2015). Media Pembelajaran. Cv. Wacana Prima.
Handayani, S. (2016). Pentingnya kemampuan berbahasa Inggris sebagai dalam menyongsong ASEAN Community 2015. Jurnal Profesi Pendidik, 3(1)(102–106).
J.B.Sinaga. (2017). The Effectiveness of Whispering Game to Students’ Listening Skill. Cahaya Pendidikan, 3(1).
Kustiawan, U. (2016). Pengembangan media pembelajaran anak usia dini. Penerbit Gunung Samudera [Grup Penerbit PT Book Mart Indonesia].
Marlianingsih, N. (2016). Pengenalan kosa kata Bahasa Inggris melalui media audio visual (animasi) pada paud. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 133–140.
N, N. (2022). Urgensi Bahasa Inggris Dikembangkan Sejak Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2564–2572.
Novianti, R. (2015). Pengembangan permainan roda putar untuk meningkatkan kemampuan berhitung angka anak usia 5-6 tahun. Jurnal Educhild: Pendidikan Dan Sosial, 4(1), 56–63.
Purwaningsih, D. R., Sari, R. P., & Purwandari, G. A. (2017). Implementing thematic songs in seaching vocabulary skills to elementary students in taman baca masyarakat kudi gunung cunil banyumas: penerapan lagu-lagu bertema dalam pengajaran. Lingua Didaktika, 11(2), 2016–2222.
Risaldy, S. (2014). Manajemen Pengelolaan Sekolah Usia Dini. Luxima.
Rusman, D. K., & Riyana, C. (2013). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Cet (3rd ed.). PT Raja Grafindo Persada.
s.Arief, Sadiman F, A. H. (2012). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Raja Grafindo Persada.
Shi, T. (2018). A Study of the tpr method in the teaching of English to primary school students. Theory and Practice in Language Studies, 8(8), 1088.
Sholeh, Muhammad & Hamzah, A. (2013). Sistem Pendeteksi Kesalahan Pada Kalimat Bahasa Inggris. Jurnal SCRIPT, Vol. 1 No.
Suryana, D. (2013). Pendidikan Anak Usia Dini (Teori dan Praktik Pembelajaran). UNP Press.
Swarna. (2019). Pengajaran Mikro; Pendekatan Praktis Menyiapkan Pendidik Profesional. Tiara Wacana.
Utoyo, S. (2017). Metode Pengembangan Matematika Anak Usia Dini. Ideas Publishing.
Yuliani, D. (2017). Korelasi Efektivitas Komunikasi Dan Latar Belakang Etnis/Suku Orangtua Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Di Raudlatul Athfal Kabupaten Pasuruan. Seling, 3(1), 99–114.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yhara Efkahany, Rismareni Pransiska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.