TINGKAT MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA RANTAU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA PERGURUAN TINGGI AGAMA ISLAM NEGERI DI KEPULAUAN RIAU

Authors

  • Dwi Rio Sudarroji Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Sultan Abdurrahman Kepulauan Riau
  • Nadya Nela Rosa Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Sultan Abdurrahman Kepulauan Riau

DOI:

https://doi.org/10.30736/ktb.v9i2.2600

Keywords:

Out-of-Town Student, Learning Motivation, Islamic Education

Abstract

The purpose of this study was to measure the level of learning motivation of out-of-town students at State Islamic Universities in the Kepulauan Riau. The approach used in this study is a quantitative descriptive approach. The data collection instrument used in this study was a learning motivation questionnaire. The selection of research samples was carried out by purposive sampling. The data analysis technique in this study used descriptive statistics. Based on the results obtained from the study, an overview of the level of learning motivation of out-of-town students studying at State Islamic Universities in the Kepulauan Riau has a good level of learning motivation, this is evidenced by the 131 subjects in this study being in the moderate category of 18 students and in the high category of 113 students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, M. W., & Deastuti, P. W. P. (2023). Hardiness dan Stres Akademik pada Mahasiswa Rantau. IDEA: Jurnal Psikologi, 7(1), 34–45. https://doi.org/10.32492/idea.v7i1.7104

Cahyani, D. I. G., & Mastuti, E. (2022). Pengaruh Self-efficacy terhadap Stres Akademik Mahasiswa Perantau pada Pembelajaran di masa Pandemi Covid-19. Buletin Riset Psikologi Dan Kesehatan Mental (BRPKM), 2(1), 789–798. https://doi.org/10.20473/brpkm.v2i1.36526

Creswell, John W & J. David Creswell. 2018. Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches Fifth Edition. SAGE Publications, Inc.

Elisa Maharani, S.Pd., Dr. Sumanti, S.Pd., M.Pd., Dr. Hariki Fitrah, S.Pd., M.Pd. Motivasi Belajar Dalam Pendidikan: Konsep, Teori, Dan Faktor Yang Memengaruhi. Jakarta: PT. Literasi Nusantara Abadi Grup, 2024.

Fauzia, N., Asmaran, A., & Komalasari, S. (2021). Dinamika Kemandirian Mahasiswa Perantauan. Jurnal Al-Husna, 1(3), 167. https://doi.org/10.18592/jah.v1i3.3918

Fitri, R., & Kustanti, E. R. (2020). Hubungan antara efikasi diri akademik dengan penyesuaian diri akademik pada mahasiswa rantau dari Indonesia Bagian Timur di Semarang. Jurnal Empati, 7(2), 491-501.

Handayani, E., & Nirmalasari, N. (2020). Perbedaan Tingkat Stres Mahasiswa Perantauan dan Bukan Perantauan. Jurnal Penelitian Kesehatan Suara Forikes, 11(3), 63–66.

Harfiandi. (2020). TINGKAT MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA SEMESTER III PRODI PENDIDIKAN BAHASA INDONESIA. Metamorfosa - E-Journal UBBG, 8(1). DOI: https://doi.org/10.46244/metamorfosa.v8i1.337.

Lomu, L., & Widodo, S. A. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siwa. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 745– 751. https://doi.org/10.24114/niaga.v8i3.15573

Nurhalizah, & Dongoran, J. (2025). Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Game Tournament (TGT) Kelas III SD [Artikel ilmiah, Jurnal Wahana Didaktika, Vol. 23 No. 02]. JURNAL ONLINE UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG.

Ridha, A. A. (2018). Task Commitment pada Mahasiswa Suku Bugis yang Merantau. Jurnal Psikologi, 45(1), 66–76. https://doi.org/10.22146/jpsi.31094

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhudi, S., Radeswandri, R., Herlinda, H., & Vebrianti, R. (2024). Pengembangan Instrumen Motivasi Belajar Siswa: Kuesioner. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 9(I), 83–95. http://online-journal.unja.ac.id/index.php/gentala

Wulandari, I., Suroso., & Rista, K. (n.d.). Motivasi belajar mahasiswa rantau dari Luar Jawa: Adakah peran penyesuaian diri? INNER: Journal of Psychological Research, 2(4), 569-580. aksiologi.org

Yuliawati, A. A. N. (2020). Penerapan Model Pembelajaran TGT (teams games tournament) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Biologi. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 322–334. https://doi.org/Educational Developmenhttps://doi.org/10.5281/zenodo.5256868

PlumX Metrics

Published

2025-09-13

How to Cite

Sudarroji, D. R., & Rosa, N. N. (2025). TINGKAT MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA RANTAU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA PERGURUAN TINGGI AGAMA ISLAM NEGERI DI KEPULAUAN RIAU. Kuttab, 9(2), 380–388. https://doi.org/10.30736/ktb.v9i2.2600