Pengembangan Media Komik Digital Nussa Rara untuk Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Kelas III Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.30736/atl.v7i1.1423Keywords:
Komik Digital, Minat Baca, Pengembangan, Media PembelajaranAbstract
Abstrak: Indonesia merupakan negara yang termasuk rendah minat untuk membaca. Sehingga perlu adanya media pembelajaran yang dapat membantu meningkatkan minat baca salah satunya dengan mengembangkan media komik digital yang masih jarang diterapkan oleh guru. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengembangan media komik digital untuk meningkatkan minat baca peserta didik. Metode penelitian ini menggunakan Research and Development dengan mengacu pada model ADDIE. Subyek uji coba dalam penelitian ini adalah sepuluh sekolah di Kabupaten Lamongan yang berjumlah 352 Peserta didik. Instrumen pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan angket. Data angket dianalisis menggunakan kuantitatif deskriptif persentase dengan kualifikasi skala empat dalam pemberian makna, sedangkan efektivitas media dianalisis menggunakan uji t. Hasil pengembangan media komik digital nussa rara untuk meningkatkan minat baca peserta didik diperoleh: uji kelayakan oleh ketiga ahli dengan ketiganya berada pada kategori sangat baik. Media komik digital nussa rara efektif diterapkan kepada peserta didik dengan thitung > ttabel (2.806>1.960). Hasil uji kemenarikan media komik digital nussa rara didapatkan sebesar 94,86% dengan kategori sangat menarik.
Abstract: Indonesia is a country that has a low interest in reading. Hence, it is necessary to have learning media that can help increase reading interest; one of which is by developing digital comic media for the teachers. The purpose of this study is to develop digital comics media to enhance students' reading interests. This research employed Research and Development design using the ADDIE model. The research subjects were from ten schools in Lamongan Regency, totaling 352 students. The data were collected using a questionnaire. The questionnaire results were analyzed and presented in percentages. Meanwhile, the effectiveness of the media was analyzed using the t test. The results showed that the Nussa Rara digital comics media could enhance students' reading interests. The feasibility test by the three experts exhibited the very good category. The Nussa Rara digital comics media can be effectively applied to students with tcount > ttable (2.806>1.960). Last but not least, the attractiveness test results of the Nussa Rara digital comics media showed 94.86% with a very interesting category.Downloads
References
Amalia Rahmi, A., & Febrina Dafit. (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(2). https://doi.org/10.23887/jippg.v5i2.51363
Apriliani, S. P., & Radia, E. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4). https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.492
Ernawati, Y., Rufii, & Waluyo, D. A. (2020). Komik Digital Ekonomi Untuk Generasi Milenial. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(2), 7–15. https://doi.org/10.37081/ed.v8i2.1655
Farhan Saefudin Wahid, O., Mutaqin, A., & Muhadi Setiabudi, U. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Untuk Siswa Sekolah Dasar. Media Bina IlmiaH, 16(5). https://doi.org/10.33758/mbi.v16i5.1392
Fironika Kusumadewi, R., Ulia, N., & Sari, Y. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Komik Digital Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Phenomenon, 10(1). 10.21580/phen.2020.10.1.6339
Gahir, S., Sahu, S., & Sahoo, S. (2022). Relationship between Study Habits and Academic Achievement of Secondary School Students. Contemporary Research in Education and English Language Teaching, 4(1). https://doi.org/10.55214/26410230.v4i1.187
Gailey, A. (2014). Teaching attentive reading and motivated writing through digital editing. CEA Critic, 76(2). https://doi.org/10.1353/cea.2014.0011
Harismawan, W. (2020). Penggunaan Komik Berbasis Web pada Mata Pelajaran Sejarah Siswa SMA. Indonesian Journal of Instructional Media and Model, 2(1). https://doi.org/10.32585/ijimm.v2i1.634
Kurt, S. (2019). An introduction to the addie model: Instructional design: The Addie approach. In Independently Published.
Kusumadewi, R. F., Neolaka, A., & Yasin, M. (2020). Bahan Ajar Komik Matematika Berbasis Digital Bagi Siswa Sekolah Dasar. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 10(1). https://doi.org/10.21580/phen.2020.10.1.6339
Maharani, O. D. (2017). Minat Baca Anak-Anak Di Kampoeng Baca Kabupaten Jember. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 3(1). https://doi.org/10.26740/jrpd.v3n1.p320-328
Mantu, K. S. (2021). Pengelolaan Sudut Baca Dalam Menumbuhkan Minat Baca Peserta Didik Kelas III SD Negeri 04 Popayato Barat. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3). https://doi.org/10.37905/aksara.7.3.877-884.2021
Maryani, Y. (2020). Pengembangan Komik sebagai Media Pembelajaran Teks Biografi Dalam Upaya Meningkatkan Minat Baca Pada Siswa Kelas X SMKN 3 Bandung. Wistara: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 3(1). https://doi.org/10.23969/wistara.v3.i1.2563
Mushlihah, K., Yetri, Y., & Yuberti, Y. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multi Representasi Bermuatan Sains Keislaman dengan Output Instagram pada Materi Hukum Newton. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(3). https://doi.org/10.24042/ijsme.v1i3.3595
Nadia Mardhatillah, Kadek Suranata, & Gusti Ayu Putu Sukma Trisna. (2022). Komik Video Digital (KOVID) Bernuansa Bali Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(2). https://doi.org/10.23887/jippg.v5i2.50331
Nasution, A. E. (2019). E-Kompen (Elektronik-Komik Pendek) sebagai solusi cerdas dalam meningkatkan minat baca masyarakat Indonesia di era digital. IQRA`: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi (e-Journal). https://doi.org/10.30829/iqra.v13i1.4365
Owusu-Acheaw, M., & Larson, A. G. (2014). Reading Habits Among Students and Its Effect On Academic Performance: A study of students of Koforidua Polytechnic. Library Philosophy and Practice, 2014(1).
Riwanto, M. A., & Wulandari, M. P. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Komik Digital (Cartoon Story Maker) Dalam Pembelajaran Tema Selalu Berhemat Energi. Jurnal PANCAR, 2(1).
Rohmanurmeta, F. M., & Dewi, C. (2019). Pengembangan Komik Digital Pelestarian Lingkungan Berbasis Nilai Karakter Religi Untuk Pembelajaran Tematik Pada Siswa Sekolah Dasar. Muaddib : Studi Kependidikan Dan Keislaman, 1(2). https://doi.org/10.24269/muaddib.v1i2.1213
Senjaya, R. P., Indriani, I., Mahdarani, N., Muharam, A., & Mustikaati, W. (2022). Pengembangan Media Komik Digital (MEKODIG) dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Judikdas, 1(2). https://doi.org/10.51574/judikdas.v1i2.248
Setiani, D., Dewi, P. F. A., Delya, S. M., Rahmawati, V., & Dasmo, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Fisika Digital Berbasis Line Webtoon Pada Pokok Bahasan Tekanan. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(2). https://doi.org/10.24127/jpf.v9i2.4008
Sukmanasa, E., Windiyani, T., & Novita, L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar di Kota Bogor. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. https://doi.org/10.30870/jpsd.v3i2.2138
Supriyanto, H., & Haryanto, S. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Dalam Menumbuhkan Minat Membaca Siswa Di SMP Negeri 2 Pleret Kabupaten Bantul. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2). https://doi.org/10.30738/wd.v5i2.3376
Tahmidaten, L., & Krismanto, W. (2020). Permasalahan Budaya Membaca di Indonesia (Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya). Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1). https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p22-33
Yusmawati, Y., & Lubis, J. (2019). The Implementation of Curriculum by Using Motion Pattern-Based Learning Media for Pre-school Children. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 13(1). https://doi.org/10.21009/10.21009/jpud.131.14
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
The journal allows third parties (readers, researchers, and others) to share and adapt the material in line with the license. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicate if changes were made. If authors remix, transform, or build upon the material, they must distribute their contributions under the same license as the original.