Pentingnya Pendidikan Kebencanaan Bagi Satuan PAUD di Provinsi Kepulauan Riau
DOI:
https://doi.org/10.30736/jce.v7i1.1470Keywords:
Pendidikan Kebencanaan, PAUD, Provinsi Kepulauan Riau,Abstract
Pendidikan kebencanaan menjadi salah satu tema dan indikator dalam pembelajaran di satuan PAUD. Pendidikan kebencanaan berkaitan dengan pengenalan berbagai macam bencana serta cara mengantisipasi bencana. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan pentingnya pendidikan kebencanaan bagi satuan PAUD di Provinsi Kepulauan Riau. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif dengan jenis pendekatan studi literatur. Kepulauan Riau adalah salah satu provinsi di Indonesia yang terdiri dari pulau-pulau kecil dan sebagian besar berpenghuni. Kondisi geografis menyebabkan provinsi ini sering mendapatkan bencana seperti banjir dan angin ribut. Penerapan pendidikan kebencanaan bagi satuan PAUD di Provinsi Kepulauan Riau dianggap penting sebagai upaya untuk memberikan dasar pengetahuan sejak dini berkaitan dengan siaga bencana. Hal ini sebagai upaya agar anak bisa tanggap secara cepat dan tepat apabila menghadapi bencana yang sewaktu-waktu bisa terjadi. Pendidikan kebencanaan bisa dilakukan melalui praktek sains, metode bercerita, metode bermain peran, metode bernyanyi, dan metode simulasi. Penggunaan perpaduan beberapa metode tersebut dapat memberikan edukasi terhadap pendidikan kebencanaan bagi satuan PAUD. Pendidikan Kebencanaan bisa diterapkan di Provinsi Kepulauan Riau oleh Dinas Pendidikan berkolaborasi dengan BNPB atau bisa langsung berkolaborasi dengan BPBD yang ada di tingkat provinsi maupun tingkat kabupaten/kota untuk memberikan praktek langsung pada anak usia dini tentang bagaimana menghadapi bencana yang sering terjadi.References
Arikunto, Suharsimi. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
BNPB. (2007). Undang-Undang No 24 Tahun 2007 Tentang Penanggulangan Bencana. BNPB.
Hasbi, Muh; Nurfadilah; Murtiningsih; Muis, Azizah; Wahyuningsih, Sri; Wahyuni, M. (2020). Modul 3 Metode, Media dan Sumber Belajar Pendidikan Kebencanaan di Satuan PAUD. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Hasbi, M., Yuliantina, I., Nurfadilah, & Nugraha, A. (2019). Pedoman Pendidikan Kebencanaan Di Satuan PAUD. 1–148.
Lestari, G. D., Yulianingsih, W., Widodo, Yusuf, A., & Widyaswari, M. (2021). Pendampingan Penyusunan Dokumen KTSP Pendidikan Kebencanaan dalam. November. https://doi.org/10.31004/cdj.v2i3.2588
Marwah, S. (2017). Pengembangan Kecerdasan Naturalistik Anak Melalui Pembelajaran Sentra Bahan Alam di Taman Kanak-kanak (TK) Al-Muthma’innah Jambi. Al -Ashlah, 1(2), 28.
Nurfadilah, N., & Darsono, D. R. (2021). Pendidikan Kebencanaan Pada Lembaga PAUD Rawan Banjir di Jakarta Pusat. JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 6(1), 66. https://doi.org/10.36722/sh.v6i1.637
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. (2014).
Rahma, A., & Rizkiyani, F. (2019). Peningkatan Pemahaman Guru PAUD Tentang Kebencanaan melalui Pembelajaran Sains. Publikasi Pendidikan, 9(3), 254. https://doi.org/10.26858/publikan.v9i3.10023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JCE (Journal of Childhood Education). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JCE (Journal of Childhood Education)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible but there is a little payment for publication. Under the Creative Commons license, JCE (Journal of Childhood Education) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for commercial purposes. Users will also need to attribute authors and JCE (Journal of Childhood Education) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JCE (Journal of Childhood Education) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JCE (Journal of Childhood Education) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JCE (Journal of Childhood Education) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JCE (Journal of Childhood Education)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
JCE (Journal of Childhood Education) by Universitas Islam Lamongan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce.